Is het "mijn vliezen zijn gebroken" of "mijn water is gebroken"?

Kan je zeggen "mijn water is gebroken"?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.6K
bamibal
7 jaar geleden
"Mijn water is gebroken" is een lelijk amerikanisme.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Volgens mij kan het allebei. Maak je niet druk, ze weten wat je bedoelt!

Antwoorden (2)

Het is "mijn vliezen zijn gebroken". Water kan namelijk niet breken.
7 jaar geleden
bamibal
7 jaar geleden
Er is maar één vlies dat breekt, dus eigenlijk zou het moeten zijn "mijn vlies is gebroken". Maar in de volksmond zegt men over het algemeen "vliezen".
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat is niet waar Bamibal, er zijn wel degelijk twee vliezen die scheuren, die van mama en die van het kind, samen vormen die de vruchtzak. Dat er wordt gezegd dat ze breken klopt eigenlijk ook niet, breken kan alleen iets dat hard is dus deze super soepele vliezen scheuren.
Ik vind dat de uitspraak niet helemaal op z'n plaats is.. Ten eerste water kan niet breken, en ten 2de vliezen ook niet die scheuren.

Als er iets is wat er bij in de buurt komt dan is dat, mijn vliezen zijn gebroken