wanneer hebben ouders geen zeggenschap meer?

ik ben nu 16, mijn ouders zijn gescheiden( ik heb sinds mijn 6e geen contact meer met mijn moeder) nu heeft mijn vader iemand anders leren kennen waar hij helemaal stapel van is...ze woont in australie en me pa wilt daar over zo'n 2 jaar wonen, wat mij uberhaupt niks lijkt omdat ik gewoon in Nl wil blijven buiten dat is mijn vader nooit tevreden over me hij is bijna altijd boos en scheld me altijd uit.. ik wil eigenlijk niks meer met hem te maken hebben en al helemaal niet naar australie verhuizen dus wanneer heeft mijn vader geen zeggenschap meer over mij? wanneer mag ik op me zelf wonen?
ik vond dit nogal onduidelijk omdat ik sommige bij 18 hoor en andere 21
maar goed is er ook een optie om bijvoorbeeld bij mijn halfbroer en zijn vriendin ( allebei 27) in te trekken als mijn pa weg gaat

- sorry als dit niet het juiste topic is ik wist niet precies waar dit bijhoorde

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/ouderlijk-gezag/vraag-en-antwoord/rechten-plichten-ouderlijk-gezag

Antwoorden (2)

volgens mij ben je met 18 meerderjarig maar hebben je ouders wel onderhoudsplicht, Zij moeten dus zorgen dat jij op een normale manier kunt leven. Als je 18 bent kunnen ze je niet meer dwingen, en waarom zou je je dan laten dwingen. Genoeg mensen van die leeftijd die ergens op een kamer wonen als ze studeren. En ook als ze dat niet doen. Maar je hebt nog een paar jaar om met je broer te bespreken wat je het best kunt doen als je vader niet aanspreekbaar is. maar je hoeft je echt niet verplicht te voelen mee te emigreren
6 jaar geleden
Vanaf je 18e verjaardag ben je meerderjarig en handelingsbekwaam; vanaf dat moment hebben je ouders dus geen zeggenschap meer.

Het lastige is, dat je ouders wel nog onderhoudsplichtig zijn tot je 21e, en dat je dus geen recht hebt op een uitkering. Je moet dus werken of studeren (met studielening) om jezelf in leven te houden.