Kan je ex nog iets opeisen als je gescheiden bent?

Stel iemand is 2 maanden gescheiden.
Kan je ex dan nog een deel van bv t huis opeisen ? Ze is uitgekocht maar heeft de woning opnieuw laten taxeren en t huis zou meer waard zijn.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.3K
Utrecht
6 jaar geleden
Het huis taxeren doe je toch vóór de boedelscheiding?
Als de scheiding is uitgesproken en de eigendommen verdeeld en verrekend. is het klaar.
In de huidige huizenmarkt blijft de waarde van het huis waarschijnlijk elke maande wel oplopen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Heb je iets van een contract opgetekend toen de ex uitgekocht is?
ronron1212
6 jaar geleden
Heb je een scheidingsconvenant was het huis getaxeerd? Heeft de rechter de scheiding al uitgesproken?
tinus1969
6 jaar geleden
'Ze is uitgekocht', is vaag taalgebruik in dit verband. Twee dingen zijn van belang; wat staat er in de rechterlijke uitspraak, en is het huis 'getransporteerd' (overgedragen) bij de notaris.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
T was een vraag voor een kennis van mij

Het beste antwoord

Ik ben zelf bijna een jaar geleden gescheiden en heb mijn ex ook uitgekocht. De voorwaarde om je ex uit te kopen is dat de taxateur die ingeschakeld is de goedkeuring van beide eigenaren heeft. Daarnaast moeten beide eigenaren hun goedkeuring geven over de taxatie. Dit alles word opgenomen in het convenant. Zodra het convenant getekend is door beide partners is het in principe rond. Echter kan 1 van de partners nog wel beroep aantekenen zolang de scheiding niet door de rechtbank bekrachtigd is. Heb je eenmaal het convenant ontvangen met de stempel van de rechtbank is er geen weg meer terug. Uiteraard kan er, zoals in alle recht uitspraken, verder bezwaar aangetekend worden om tot een nieuw convenant te komen, maar dat geef ik weinig kans.

Toegevoegd na 2 minuten:
Uiteraard moet er na de rechterlijke uitspraak nog naar de notaris gegaan worden. Maar dat is meer een formaliteit en de gegevens zoals in het convenant opgenomen zijn bindend.