Hoe kom ik erachter wie en of er een erfgenaam bestaat ?

Ik heb uitsluitend qua info de persoonsgegevens en laatste woonadres van de overledene. Weet ken verder niets of niemand. Waar moet ik beginnen ? Hoe kan ik daar achterkomen ?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.5K

Antwoorden (1)

Als particulier kun je via een schriftelijke aanvraag bij het CTR kosteloos nagaan of de overledene een testament heeft.
https://www.notaris.nl/centraal-testamentenregister

Over de inhoud van een testament is bij het CTR niets bekend. Je kunt zelf een afspraak maken met een willekeurige notaris. De notaris verstrekt alleen aan direct belanghebbenden (bijvoorbeeld erfgenamen) informatie over de inhoud van het testament.
Als je dus belanghebbende bent, kun je navragen of er een erfgenaam bestaat en wie dat is.

Zonder testament wordt het moeilijk hier achter te komen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Als de overledene geen testament heeft gemaakt en dus geen erfgenamen heeft aangewezen, bepaalt de wet wie de erfgenamen zijn. De wet bepaalt in welke volgorde de erfgenamen worden opgeroepen. Er worden daarbij vier groepen onderscheiden.
- echtgenoot / geregistreerd partner en kinderen
- ouders, broers en zussen
- grootouders
- overgrootouders.
De vier groepen van erfgenamen zijn beschreven in groepen van erfgenamen. Zolang er in de ene groep nog een erfgenaam is, komt een volgende groep niet aan bod. Als er in geen van de vier groepen erfgenamen zijn, dan gaat de erfenis naar de Staat der Nederlanden.
6 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
De vraag is dus eigenlijk: Hoe komt de vragensteller er achter of er nog
echtgenoten, geregistreerde partners, kinderen, ouders, broers, zussen, grootouders, overgrootouders zijn ?
SimonV
6 jaar geleden
Niet helemaal. Als je weet dat er nog bijvoorbeeld een broer bestaat,betekent dit niet automatisch dat deze erfgenaam is.
In het testament kan bepaald zijn dat alles naar een goed doel gaat.
tinus1969
6 jaar geleden
@SimonV, het is nog ingewikkelder, want onder Nederlands recht kun je iemand niet volledig onterven. De vraagsteller hoeft dit overigens niet alleen te doen; erfgenamen zoeken is typisch een klusje voor de notaris.
SimonV
6 jaar geleden
Volgens mij kan een broer bij een testament geen erfdeel opeisen. Een kind natuurlijk wel.