Wat is de minimale leeftijd om een kind te adopteren ?

Wat is de minimale leeftijd om een kind te adopteren ? Is dat 18 of 21 jaar? Voor zowel een binnenlandse als buitenlandse adoptie?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
6.7K

Antwoorden (1)

Om een Nederlands kind te adopteren moet je minimaal 18 jaar ouder zijn dan het kind. Als 18-jarige zou je dus wel een baby kunnen adopteren (als je aan alle andere voorwaarden voldoet), maar om een kind van 3 jaar te kunnen adopteren moet je minimaal 21 jaar zijn. Om een kind van 8 jaar te kunnen adopteren moet je dus minimaal 26 jaar zijn.

Voor kinderen uit het buitenland kunnen afwijkende normen gelden. Die worden bepaald door het land waar het kind vandaan komt en zijn dus per land verschillend. Hiervoor geldt wel als algemene regel dat je maximaal 40 jaar ouder mag zijn dan het kind en dat je maximaal 42 jaar oud mag zijn als je de procedure begint.