16 jaar en zwanger, wat te doen met geld?

Hallo,
Ik ben 16 jaar en ben zwanger.
Ik wil het kindje houden, dit was dus niet perongelijk!
Ik vroeg me dus af, of ik als minderjarige ook kinderbijslag en kindergebonden budget krijg voor mijn kindje.
Ook vraag ik me af of ik zwangerschapsverlof krijg op school of voor eventuele thuisscholing in die tijd.

Mvg.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.3K
Erna55
6 jaar geleden
Je kunt hier veel informatie vinden :
https://www.opvoeden.nl/ouderschap/relatie-en-gezin/jonge-ouders/
Castle
6 jaar geleden
Waarom heb je er niet voor gekozen om eerst dit soort informatie te gaan verzamelen alvorens je tot deze beslissing komt? Kan de vader niet meehelpen met betalen? Kunnen je eigen ouders je niet helpen?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Je krijgt helemaal niets, hiervoor moet je naar het UWV. Groet
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt @erna55 hele goede site.
@castle we waren overal uit maar het werkte niet precies.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@castle de vader kan momenteel niet financieel helpen, en mijn ouders ook niet.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Hoi,
Je mailt dat je zwanger bent. Wat zal je geschrokken zijn! Mijn naam is Hermina en ik ben hulpverlener bij Er is Hulp. Wij helpen meisjes van jouw leeftijd die ongepland zwanger zijn. Er groeit een klein kindje in je en nu ben je op zoek naar oplossingen. Heel goed dat je hulp vraagt!
Wat betreft je school. School is verplicht om je verlof te geven voor je zwangerschapstermijn en dat ze je op een later tijdstip weer laten instromen. Je kunt dus prima school afmaken na je zwangerschap en dat is zelfs wenselijk! Hiervoor maakt school dus een individueel plan.
Wat betreft kosten voor je kindje. Wij denken graag met je mee. We werken met buddy´s en een sponsorplan. Zo gaan we samen met jou op zoek naar goede tweedehands babyspullen. Ook voor het eerste jaar kunnen we kijken wat we kunnen vergoeden voor de baby. Een baby hoeft dan echt niet veel te kosten. Onze hulpverlening is gratis en vertrouwelijk.
Meer hierover kan je lezen in de bijlage en nog meer kan ik je beter persoonlijk vertellen.
Mail of bel mij vandaag even. Je kunt mailen naar contact@erishulp.nl of bel naar 035 624-4352 en vraag naar mij. Ik hoor het wel.

Antwoorden (1)

Je krijgt als minderjarige ook kinderbijslag en andere toeslagen. Zwangerschapsverlof is iets voor als je werkt, dus dat zal je niet krijgen. Wel is het zo dat je met 16 jaar volgens mij niet meer leerplichtig bent, dus je kunt van school weg blijven. Betekent mogelijk wel dat de school je van de opleiding zal uitschrijven en je dus geen diploma zal behalen. Handig is het dus zeker niet, want je toekomst ziet er wel een stuk nadeliger uit zonder diploma. Dan blijven alleen de laagopgeleide banen over zoals schoonmaakster over.

De bedragen die je krijgt van de overheid voor je nog ongeboren kind klinken voor een 16-jarige waarschijnlijk als heel veel geld. Bedenk echter dat een kind opvoeten tot het 18-jaar is een kostenpost van ongeveer EUR 110.000,- met zich mee brengt. In dat perspectief is de bijdrage van de overheid leuk, maar absoluut onvoldoende. Je zult dus zelf moeten zorgen voor fors extra inkomsten.

EUR 110.000,- voor 18 jaar zit op gemiddeld EUR 510,- per maand. En dat is in mijn opinie een erg voorzichtige schatting. Zeker de 1e paar maanden heb je nog erg veel spullen nodig (box, bedje, kinderwagen, luiers, kleding, spenen, flesjes, speelgoed, etc).

Kinderbijslag is EUR 198,- per 3 maanden oftewel EUR 66,- per maand.

Ik heb een bron toegevoegd met toeslagen waar je mogelijk recht op hebt.

Ik kan niet hard genoeg benadrukken dat je je moet realiseren dat de bedragen die je krijgt van de overheid een fooi zijn in verhouding tot de kosten die je zult gaan maken. Hou daar goed rekening mee!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
paulus811
6 jaar geleden
goed antwoord +
jodyenboyke
6 jaar geleden
+
MarBet
6 jaar geleden
Zonder diploma heb je met 16 jaar nog te maken metkwalificatieplicht, wat betekent dat je alsnog naar school moet.