kind in buitenland bij buitenlandse moeder?.

ik ben geëmigreerd geweest naar het buitenland en getrouwd geweest met een buitenlandse vrouw en we hebben samen een kind gekregen..we zijn gescheiden ondertussen en ik woon weer in Nederland terwijl mijn zoon achterbleef bij zijn moeder in het buitenland. heb ik nu recht op kinderbijslag om hen financieel te ondersteunen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
4.1K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nee, als het kind niet bij je in huis woont, heb je geen recht op kinderbijslag.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@crea dat is niet zomaar waar https://www.svb.nl/int/nl/kinderbijslag/veranderingen_in_gezin/uw_kind_gaat_uit_huis/
https://www.svb.nl/int/nl/kinderbijslag/wonen_werken_buiten_nederland/beu/
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wat niet helemaal duidelijk is in de vraagstelling, welke nationaliteit alle betrokkenen hebben.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Mr Tomaat uit je eigen bron onder de kop: Bekijk of uw kind in uw situatie uit- of thuiswonend is.
Als u bent gescheiden en uw kind woont bij de andere ouder, dan kan uw ex-partner
kinderbijslag krijgen. De SVB betaalt de kinderbijslag aan de ouder bij wie het kind thuis
woont. Niet de vraagsteller maar zijn ex kan dus kinderbijslag krijgen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
http://www.ouderschap.nl/mamma/hoe-werkt-kinderbijslag-buitenland Maar het kan ook zijn dat je kind samen met de andere ouder in het buitenland woont. Als deze recht heeft op kinderbijslag van Nederland ( zie hierboven) dan wordt de kinderbijslag aan hem of haar uitgekeerd. Dezelfde regels gelden als wanneer je samen met de andere ouder in het buitenland woont. Ondanks dat klopt je stelling sowieso niet. Eens?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Die andere ouder kan een haar of hem zijn, op de site van de SVB kan ik deze informatie niet vinden, wat niet wil zeggen dat je geen gelijk hebt, maar ik heb nog steeds mijn twijfels.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik denk niet dat je mijn reactie begrijpt. Je zin is gewoonweg onjuist, lees hem los van alle context van de vraag en dan: Gaat uw kind in een ander land wonen, bijvoorbeeld om onderwijs te volgen? Dan krijgt u nog kinderbijslag als uw kind in een land gaat wonen waarmee Nederland een 'handhavingsverdrag' heeft gesloten. En dan weer: Nee, als het kind niet bij je in huis woont, heb je geen recht op kinderbijslag. Je heb in dit geval gelijk, de andere ouder zal de bijslag ontvangen, als er recht op is. Maar de stelling die je geeft klopt in zijn algemeenheid niet.

Antwoorden (1)

Als een kind buiten Nederland woont bij de andere ouder en deze ouder recht heeft op Nederlandse kinderbijslag dan wordt de kinderbijslag betaald aan de ouder bij wie het kind woont.
Of de andere ouder met het kind wonende in het buitenland recht heeft op Nederlandse kinderbijslag hangt af of er verdragen zijn met het land waar zij wonen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Als er al recht is op Nederlandse kinderbijslag dan wordt deze in geen geval uitbetaald aan de in Nederland wonende vader. Wel of niet gescheiden speelt geen rol.

Toegevoegd na 11 uur:
Als ouders recht hebben op kinderbijslag dan bepaalt de Algemene Kinderbijslagwet hoeveel en bij welke leeftijd er recht is op kinderbijslag voor kinderen tot 16 jaar.Kinderbijslag is bedoeld als tegemoetkoming in de kosten voor het opvoeden van kinderen die tot het huishouden behoren. Of uw ex-vrouw in aanmerking komt voor kinderbijslag voor uw zoon kunt u navragen bij de SVB.

In Nederland, maar ook in een groot aantal andere landen, blijft na een echtscheiding een financiële onderhoudsplicht, meebetalen aan de kosten voor levensonderhoud, dat heet alimentatie. Wilt u uw ex-vrouw en uw zoon financieel ondersteunen dan kan dat door te voldoen aan uw eventuele onderhoudsplicht, via het betalen van alimentatie dus.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+Het is inderdaad de andere ouder die dan het bedrag zou ontvangen.