Is het goed om thuis een huisregels/beloningssysteem te hebben op basis van leeftijd?

We hebben 2 dochters van 8 en 10 jaar en we willen graag regels opstellen en evt een beloningssysteem eraan koppelen. Ze zitten beide in groep 6 en worden vaak al gelijk getrokken maar ik twijfel of dit wel zo goed is?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.5K
Ivana
7 jaar geleden
Ieder kind moet zichzelf kunnen zijn. Regeltjes maken het leven niet gemakkelijker. Geef het goede voorbeeld in alles, dat zijn al regels genoeg. Zo heb ik er ook 5 opgevoed en het resultaat mag er wezen. :)
TurfGraver
7 jaar geleden
+ Ivana!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Consequent zijn en het op 1 lijn zitten van beide ouders geeft behalve een goed voorbeeld aan de kinderen een goede stabiele basis mee in de opvoeding. Daarbij ben ik van mening dat je je kinderen niet genoeg kan prijzen voor goed gedrag.
Erna55
7 jaar geleden
Wanneer je een beloningssysteem wilt invoeren, wat is je argument om voor dezelfde taakjes een andere beloning te geven?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
ik bedoel bv huisregels op basis van leeftijd, met 8 jaar 1 uur op de telefoon en met 10 jaar 1,5 uur.
En beloning is denk ik moeilijker per leeftijd omdat ze hetzelfde als leerdoel hebben momenteel.
Ze komen vast goed terecht daar ben ik niet bang voor maar doordat opa en oma
3 dagen oppassen hier in huis krijg je verschil van regels, hun zijn niet zo van de regels namelijk.
Erna55
7 jaar geleden
Wanneer je verwacht van opa en oma dat ze dezelfde regels aanhouden die je nu al gebruikt, dan begrijp ik je vraag niet.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
8 jaar en 10 jaar en allebei in groep 6?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Vind ook dat kinderen gewoon zichzelf moeten zijn. Het zijn geen honden die je aftraint ofzo :)
Als je laat zien dat je er voor ze bent, dan zul je gelijk verandering in gedrag krijgen.
Geef ze gewoon liefde en aandacht dan krijg je vanzelf goed gedrag.

Antwoorden (2)

Precies, je gevoel zegt dat het niet goed is.

Klopt en dat ze vaak gelijk behandeld worden komt omdat ze in dezelfde klas zitten, wat voor de oudste (ook al zegt ze het misschien niet) helemaal niet leuk is. Zij is dus evenveel waard als haar 2 jaar jongere zusje! wat nog eens bevestigd wordt, zoals je zegt, door de omgeving.

Eerste actie is dus hiervoor een oplossing zoeken, oudste dochter andere school. Niet andersom, nee de oudste naar een nieuwe school waar niemand van deze kwestie af weet, dus waar zij op eigen waarde geschat en behandeld zal worden.
Zij zal groeien in waarde , in eigenwaarde , zij zal opbloeien.

Of er daarna nog een beloningssysteem nodig is, denk het niet, want je behandelt een 10 jarige zeker niet als een 8 jarige en de oudste is de oudste! en zo is dat:)
De oudste zijn brengt ook meer verantwoordelijkheid met zich.

Antwoord

Nee, zo'n systeem is niet nodig, het gebeurt namelijk altijd al in een gezin zonder het zo te benoemen, omdat je kinderen nooit helemaal hetzelfde behandeld (tenzij misschien een tweeling -of drieling) op basis van leeftijd alleen al (verschillende bedtijd).
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
ik lees dat ze ook door oma en opa worden verzorgd.
Dan zou ik eerst eens met hun gaan praten en zorgen dat jullie meer op 1 lijn gaan zitten.
Zij zijn misschien niet van de regeltjes, maar het zijn wel jouw kinderen en zij moeten zich aan jouw manier van opvoeden aanpassen.
Kinderen weten heel goed hoe ze mama en oma/opa tegen elkaar kunnen uitspelen.
En daar raken ze de weg kwijt en weten ze niet meer waar ze aan toe zijn; kinderen willen duidelijkheid.
Ik denk dat je helemaal geen regels nodig hebben.
geef ze complimenten als ze iets goed doen. Als ze iets niet hebben gedaan kun je zeggen dat je dat jammer vindt.
Dat zal meer indruk maken denk ik.