Vanaf welke leeftijd kun je kinderen kauwgom geven?

Mijn nichtje van vier is op visite en ze krijst om kauwgom. Papa en mama vinden dit goed. Van mij moet ze nog een paar jaar wachten. Wat is realistisch en verantwoord als het gaat om kauwgom geven aan jonkies?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
9.4K
Rieneke1
10 jaar geleden
Als een kind ergens om krijst, dan ga je dat toch niet belonen lijkt me?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kauwgomverslaving?
niko
10 jaar geleden
jonkies?t zijn geen honden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ik denk dat jij zelf wel uitmaakt of je haar dat geeft of niet. jouw huis, jouw regels. als ze perse kaugom wil en paps en mams vinden dit goed moeten ze zelf maar wat meenemen want jij hebt het niet; jij hebt wat anders aan snoepjes; maar geen kaugom.(zo niet dan toch :-) )
als ik bepaald snoep niet wil geven aan een kind om wat voor reden dan ook dan krijgen ze het van mij niet; ik heb gewoon ander snoep in huis dan papa of mama; graag of helemaal niet.
en idd wat rieneke al zegt: krijsen+geven= belonen dus dat zou ik zowiezo al niet doen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
plus voor winniedepoeh

Antwoorden (2)

Zolang je de zekerheid hebt dat ze het niet inslikken of er in stikken, maakt de leeftijd van het kind niet veel uit. Bij de ene ontwikkeld de kauw en slikreflex nu eenmaal sneller als bij de andere. Als ze nog jong zijn kan het voor hun tanden ook geen kwaad, aangezien ze toch nog uitvallen op latere leeftijd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je krijgt een min voor je laatste zin.
Het grote misverstand dat het niet uit zou maken hoe je met
een melkgebit om gaat, "omdat het toch uitvalt",
heeft al voor enorm veel ellende op tandengebied gezorgd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
http://nos.nl/artikel/241724-steeds-meer-kleuters-met-slecht-gebit.html
Jij moet niet tegen de regels van de ouders in gaan bij dit soort dingen. Een pinda of lollie kan veel gevaarlijker zijn dan kauwgom.

Kauwgom kun je prima geven met vier jaar, laat haar zien waar ze het stukje kan laten als ze uitgekauwd is.

Toegevoegd na 4 minuten:
Geef dus geen kauwgomBAL maar een plat stukje.

Verder is het zelfs goed ivm lijmoren: http://www.bartmeijervanputten.nl/archief2007/Middenoorontsteking_kauwgum.htm
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat zou kunnen, maar een tijdelijke verzorger heeft niet altijd de kennis over wat wel en niet gevaarlijk is. Natuurlijk kun je het kind laten krijsen en hoef je geen kauwgom te geven als je dat niet van plan was (net zoals dat je dat kind geen slokje bier hoeft te geven als het gaat krijsen) maar kauwgom is helemaal geen probleem voor een kind van 4 (tenzij een kauwgombal als het niet stil zit). Verder ging ik er even niet van uit dat de ouders er niet bij waren maar dat zou inderdaad ook kunnen. Het belangrijkste is hier dat kauwgom niet gevaarlijk is. Waarom denk jij dat dat wel zo is?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@ pelle: als ik op een kind pas is het op dat moment MIJN verantwoordelijkheid dus als IK dat niet wil geven of laten doen omdat IK dat gevaarlijk vind is dat dikke vette pech voor het kind. dan moeten de ouders maar zorgen dat ze haar zelf de kauwgom al geven als ze het kind brengen. dan heeft ze het al in en is het hun verantwoordelijkheid.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je hebt daar wel gelijk in, zoals ik al zei ik had niet begrepen dat de ouders er niet bij waren. Vraagsteller vraagt of het kan en ja dat kan, het is niet perse gevaarlijk. Als zo'n kind bij mij om een kauwgombal vraagt en dan buiten wil spelen zou het van mij niet mogen. Dat klopt. Ook niet als de ouders het goed vinden. Er lopen even twee dingen door elkaar: dat van niet tegen de ouders ingaan bedoelde ik dus bij dingen die niet perse gevaarlijk zijn. Je hebt gelijk als dat over dingen gaat als knabbelnoten of een lollie bij het buitenspelen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ook als de ouders er wel bij zijn en ze bij mij op visite zijn blijven het mijn huis en mijn regels.
En zou het schelen als je je verslikt in een plat stukje kauwgom ipv een bal omdat je aan het rennen was ermee?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ze is nu bij jou dus vind ik niet dat je je moet schikken naar de regels van de ouder als het gaat om zoiets. iets niet geven als de ouder vindt van wel andersom vind ik wel dat je je moet schikken: als ouders zeggen ze mag het niet dat je het dan toch zou geven vind ik niet kloppen..