Wat kan je allemaal voor belegen op een boterham doen voor een baby?

Voor een baby van 10 maanden. Hij eet namelijk alleen smeerkaas nu. Jam vind hij niets. En verder weet ik niet wat ik hem mag geven.

Toegevoegd na 21 minuten:
belegen is natuurlijk beleg.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
11.2K

Het beste antwoord

Matig zijn met leverproducten en natuurlijk zoet beleg minder vaak dan hartig.

- alle worst soorten (niet te vaak), ook salami en leverworst -- appelstroop
- jam
- chocoladepasta
- pindakaas
- vache qui rit
- geprakt fruit, bijvoorbeeld een banaan of aardbeien.
- philadelphia
- sandwichspread
- smeerkaas
- gewone kaas
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
helemaal met je eens:)
geef zelf ook weinig of geen zoetigheid, chocopasta bij mij uit den boze;) alleen aardbeien wordt afgeraden, nog even mee wachten ivm allergie gevoeligheid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankjewel!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
En nooit honing, dat is levensgevaarlijk voor kinderen onder 1 jaar, omdat er een bepaalde botulisme bacterie in kan zitten.

Andere antwoorden (8)

Smeerleverworst.
Geprakte banaan (eventueel vermengd met kiwi). Pindakaas.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is er verder niets wat ze mogen? Lijkt me zo weinig.
Amadea
11 jaar geleden
Hun smaakpapillen zijn nog niet zodanig ontwikkeld dat ze behoefte hebben aan veel variatie! Vier verschillende dingen is echt genoeg.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En banaan op brood is hartstikke lekker! +
Amadea
11 jaar geleden
Dankje, Haivon! Zo akelig dat mensen ongemotiveerd een minduim geven...
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Mijn neefje is na de borst groot geworden op : banaan.
Prima eten.
mijn neefje toen die klein was kreeg smeer worst op ze boterham. en misschien pindakaas (maar niet van die drogen met stukjes)
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vrijwel alles wat smeerbaar is (pate, chocopasta, pindakaas, speculoos) of wat je smeerbaar kunt maken (zoals de al eerder genoemde geprakte banaan)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Allemaal knip/plak:

Geen smeerkaas en smeerleverworst, lees de link waarom:

http://www.borstvoeding.com/voedselintroductie/faqs-bijvoedingsforum/faq-20.html

Alternatieven:

-droog brood, gewoon uit het vuistje
-een beetje milde olijfolie, (koudgeperste) zonnebloemolie of tarwekiemolie
-roomboter, ongezouten en dun besmeerd.
-(verse) groentepuree, bijv. geprakte avocado of gekookte pompoen
-(verse) vruchtenpuree, bijv. geprakte banaan of peer
-fruitbeleg zonder toegevoegd suiker en zonder kunstmatige zoetstoffen ("jam zonder suiker")
-smeerbare zachte milde jonge kaas, zoals ricotta, jonge -- -Franse geitenkaas
-plakje jonge kaas
-pure pindakaas zonder bijgemengde vetten en zonder zout (vanaf 9 maanden)
-sesampasta zonder zout (tahin) (vanaf 9 maanden)
-notenpasta zonder zout (vanaf 9 maanden)
-pure appelstroop of perenstroop zonder toevoegingen van extra suiker e.d.
-kwark zonder toevoegingen
-Tartex
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Plus, voor je reactie op de gevoelige sms, hoewel dit antwoord ook aardig volledig is.
Wil je hem weinig suiker geven, probeer dan
- jam, appelstroop, perenstroop, notenpasta's van de biowinkel
- ukkie van de bio heeft geen suiker maar fructose als zoetmiddel en dat is een langzame suiker
- jonge kaas
- kwark, komkommer en tomaatjes erbij voor de lekker
- vers fruit, geprakt
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat is ukkie?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jam, appelstroop en perenstroop zijn geen suikerarme producten. Fructose lokt weliswaar geen insulinerespons uit maar verandert wel de lever van het arme kind in een op hol geslagen vetfabriek. Ik zou fructose in ieder geval nooit een langzame suiker noemen. Gezond is het spul in ieder geval niet in meer dan de geringe hoeveelheden waarin het van nature in fruit voorkomt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
MtTomaat: ukkie is chocopasta.
Keesvi: klopt, maar er zit in elk geval geen geraffineerde suiker in, dat bedoelde ik. Alternatieven zoals vlees en kaas zijn ook niet probleemloos voor lichaam, milieu en beesten. Weet jij iets anders?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het verschil tussen suiker van de nv-winkel en de gewone supermarkt is te verwaarlozen qua nutriënten. De keuze voor vegetarisch/veganistisch/minder vlees/minder dierlijk is wat mij betreft een meer ideologische overweging dan een uit gezondheidsoverwegingen. Ietwat banaler gezegd is de angst voor verzadigde vetten je reinste flauwekul. Sterker, veel kinderen zijn ondervoed omdat ze een overmaat aan geraffineerde koolhydraten krijgen en veel te weinig vet, terwijl ze dat voor hun groei heel hard nodig hebben. Geef kinderen alsjeblieft een fatsoenlijke boterham met fatsoenlijke boter en fatsoenlijke kaas en niet met junkfood als Blue Band Goede Start namaakbrood, halvarine en Slankie of hoe die qua voedingswaarde uitgeklede zooi ook mag heten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben het met je eens hoor. Ik ben niet bang voor vetten, ik geef mijn dochters volle melkproducten en echte boter. Mijn vraag was of je een alternatief hebt voor zoet dat volgens jou de lever geen goed doet. Ik dacht altijd dat vruchtensuikers te verkiezen zijn boven witte geraffineerde suiker. Maar als dat volgens jou ook al niet goed is - wat dan wel?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Prima dat je niet bang bent voor vetten en je kinderen volwaardig voedsel voorzet. 'Vruchtensuikers' betekent in feite niets anders dan dat het om suikers gaat die in fruit voorkomen. Het zegt dus eigenlijk niets. Echter, meestal wordt er 'fructose' mee bedoeld, die in kleine hoeveelheden de zoete smaak van vruchten bepaalt, naast andere suikers. De smaak is zoeter dan van sacharose, de gebruikelijke tafel- of kristalsuiker waardoor je er minder van nodig hebt om een voedselproduct op smaak te brengen qua zoetheid. Netto levert dat iets van een kwart minder calorieën op. Pure winst zou je zeggen maar je moet ook kijken naar wat het spul fysiologisch doet. Natuurlijk, de hang naar zoet en vet is aangeboren omdat moedermelk zoet en vet is. Maar dat betekent niet dat je je kinderen niet moet leren om aan andere smaken te wennen. Dat is wat er richting McDonalds en omstreken, oftewel verkeerde koolhydraten en verkeerde vetten, nogal eens fout gaat. Natuurlijk, niemand gaat door aan een bolletje vanilleijs met chocoladesaus als toetje. Maar als je je ontbijt al begint met producten die vooral bestaan uit geraffineerde koolhydraten, liefst met chocolade of andere zoetigheid of met een boterham met vruchtenhagel of Nutella dan ben je niet aan het eten maar aan het snoepen. Dat geldt net zo goed voor kinderen als voor volwassenen. Misschien is smeerkaas voor zo'n kleintje niet goed maar dat is een overmaat aan suiker zeker niet. Probeer dan liever een overgang naar gewone kaas, boterham spread en ik zag nog veel meer goeie tips voorbijkomen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als ik je zo lees doe ik het zo gek nog niet. Dank voor je uitleg!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Denk ik ook, Dorske! ;-)
Speculoos en stroop (beide spaarzaam gebruiken) vallen ook wel in de smak. Appel of perenstroop wordt meestal niet zo gewaardeerd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat ik nog niet heb gelezen is: gestampte muisjes. heel veel kinderen die problemen hebben met beleg lusten dit juist wel. (je kan dit eerst zonder broodje laten proeven) succes !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zo min mogelijk zout , zuur , zoet , bitter , dus wat een volwassene als "vlakke" smaak zal kwalificeren.

Geen peper!! geen salami, denk simpel denk "smakeloos".

(Fabrieks-) worst is standaard véél te zout, al zal de eigengemaakte worst (vleeswaren) van de slager ook veel te veel zout , maar wellicht toch minder conserveringsmiddelen bevatten.

(Vraag je om worst van rundvlees > ook daarin zit varkensvlees!)

Banaan is een hele goede basis.

Verder , als voorbeeld , bij kaas kies de jonge en zeker geen oude (zout).

Denk aan appelsap , waarvan je zeker de helft aanlengt met water uit de kraan, prima als extra/lekker.

De smaak is nog zo 'niet ontwikkeld' dat je goed moet uitkijken om niet teveel te doen.