waarom is het belangrijk om het gewicht van een baby te weten?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Kinderen
2.1K
tinus1969
6 jaar geleden
Bedoel je een pasgeboren baby (geboortegewicht), of, zoals de antwoorden hieronder, het gewicht zoals dat door consultatiebureau etc regelmatig wordt gemeten?

Antwoorden (2)

Het is belangrijk om de ontwikkeling (de groei) van de baby bij te houden. Dit kan het best door het gewicht van de baby regelmatig te controleren.
6 jaar geleden
Een baby voeden is niet zomaar wat gokken, het heeft een bepaald aantal ml. voeding nodig om geen tekort of teveel te krijgen. Per kg. lichaamsgewicht heeft het 150 ml. voeding nodig om geen tekorten te krijgen. Is het kindje dus 3 kg, zwaar, dan heeft het 3x 150 ml. verdeeld op een dag nodig.Daarom wordt al vanaf het begin een groeicurve bijgehouden net als het gewicht. Aan hand hiervan kan het consultatiebureau de exacte voeding bepalen die jouw kindje nodig heeft.

Als moeder heb je zelf geen idee hoeveel borstvoeding je gegeven hebt en of je kindje genoeg of teveel gedronken heeft. Het kan zomaar zijn, dat je denkt dat het wel genoeg heeft als het in slaap valt, maar het kan ook zo zijn dat het stelselmatig te weinig drinkt of het te vermoeiend is of er een andere reden is waarom het stopt met drinken. Misschien heb je wel geen borstvoeding genoeg? Het huilen daarna laat je al snel denken dat het darmkrampjes heeft ofzo.

Bij flesjes voeding kan je dit al makkelijker bepalen omdat je de voeding daar kunt afmeten. In flesvoeding zit echter meer proteïne en het kindje zal daardoor sneller groeien. Om overgewicht te voorkomen kan het nodig zijn om de proteïne te verlagen en de groeicurve +gewicht kunnen daarbij behulpzaam zijn.

Het consultatiebureau zal daarom aan hand van de groeicurve kunnen zien of het kindje teveel of te weinig voeding krijgt. Zo kan op tijd ingegrepen worden als de curve teveel afwijkt van de norm en weet je of de voeding aangepast moet worden.