Hoelaat slapen tijdens een slaapfeest ?

Mijn dochter houdt binnenkort een slaapfeest met haar vriendinnen. Ze is 13 jaar, en had bedacht dat een maximale tijd om te slapen een goed idee was. Zij stelde 1:30 voor en ik twijfelde. Nou is mijn vraag : is dit een goede tijd, idioot laat of valt het wel mee ?

Toegevoegd na 13 uur:
Ik heb de vraag bewerkt.
Het ging mij ook nog om mijn eigen slaap, ik twijfel of de meiden niet gaan keten zodat ik niet kan slapen. Is dit logisch, of is het meer : voor een nachtje moet kunnen ?

Weet jij het antwoord?

/2500

Lijkt me een heel goed idee. Of het uitvoerbaar is is wat anders. Maar als jij verplicht dat ze om 22.30 op bed moeten liggen en slapen, is er alle kans dat ze balorig worden en niet gaan slapen. Terwijl als je half 2 goed vindt, ze misschien een uur eerder al naar hun bed verlangen. Reken gewoon op een korte nacht voor iedereen en laat gebeuren wat gebeurt (tot half 2)

In feite bepaal je zelf wat in jullie geval wenselijk is. Gouden regel in de omgang met anderen is, dat jouw vrijheid niet verder gaat, dan dat die een ander zijn vrijheid ontneemt. Je dochter moet leren plezier te maken, zonder dat ze daarbij anderen overlast veroorzaakt. Wat overlast is, is een heel subjectieve zaak. Op een feestje zijn de regels dan wel soepeler als normaal. Jouw behoefte aan rust is reëel, maar zo is ook haar behoefte aan meedoen in haar vriendinnenkring. Als iedereen de volgende dag vrij is en er dus lekker uitgeslapen kan worden, heb je al een heel andere situatie, dan als er iemand vroeg op moet. Let wel: als je meteen met het maximale begint, kun je niet uitbreiden. Half twee klinkt voor mij als rijkelijk laat voor een dertienjarige. Als dit haar eerste keer is en er kan de volgende dag uitgeslapen worden, dan kun je voorstellen dat ze een uur later naar bed mogen en dat het weer een uur later echt stil moet zijn. Dus als ze normaliter om 22.00 uur naar bed gaat, kun je haar en haar vriendinnen nu om 23.00 uur naar bed laten gaan met de bepaling dat om 24.00 uur het licht uitgaat en het stil wordt. Dan zul je nog wel om tien over twaalf even langs moeten gaan om ze vriendelijk, maar resoluut eraan te herinneren dat het nu echt tijd is om stil te worden. Als ze dan nog zachtjes fluisteren voor een tijdje, is dat eigenlijk goed genoeg. Op een gegeven moment vallen ze dan wel in slaap. Zijn er jongere kinderen in huis, die in de kamer ernaast moeten slapen, dan kun je overleggen om het slaapfeestje in de woonkamer op luchtbedden/matrassen te laten plaats vinden, zodat de jongere kinderschaar niet gestoord wordt. Tandenpoetsen moet dan maar in de keuken, leuk toch? Verstandig is van tevoren eerst goed met je dochter alles door te spreken om misverstanden, teleurstellingen en conflicten voor te zijn. Als haar vriendinnen dan komen, dan kun je de samen met je dochter overeengekomen regels met allen delen. Bij twijfel kun je de 'spelregels' op een leuk vel papier zetten, dat ergens zichtbaar opgehangen wordt. Waarschuw ook van tevoren dat wie zich niet aan deze spelregels houdt, eruit wordt gehaald en ergens anders apart moet slapen. Een leuke afsluiting voor een slaapfeestje is natuurlijk een lekker ontbijtje, waarbij men eens lekker verwend wordt. Met luxe broodjes, ei, worstjes of met luxe sapjes en vers fruit. Betrek je dochter (en haar vriendinnen) erbij, zodat het helemaal gaaf wordt. Veel plezier!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100