Hoe doet men stamboomonderzoek?

Ik ben laatst begonnen met het creëren van mijn stamboom en heb daarbij veel informatie van het internet gehaald. Nu lees ik dat dat niet altijd betrouwbaar is (wat ook wel te verwachten is) dus wil ik opnieuw een stamboom starten en me volledig storten op stamboomonderzoek via archieven, maar hoe doe ik dat?

Kan je het op de volgende manier doen. Pietje en Jannie hebben een gezin van drie: Pietje, Jannie en hun kind Adriaan. Bij allen staat hun volledige naam en geboortedatum, uiteraard. Als ik nu de voorouders van Pietje en Jannie wil vinden moet ik dan gaan zoeken naar hun naam en geboortedatum in meerdere archieven en als ik dan een gezinskaart vind met hun naam en geboortedatum waarbij zij de rol als kind hebben kan ik er dan vanuit gaan dat het om dezelfde personen gaat en de ouders van die kinderen dus de ouders van Pietje of Jannie zijn?
Of moet ik het stamboomonderzoek op een hele andere manier aanpakken?

Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (2)

zoiets ja. je begint met de mensen die je kent en werkt zo terug. Dan ga je zoeken in de aktes in het gemeente archief, of in de doopboeken van de kerk.
Naast de geboorteregisters, waarin dus de naam van het kind staat met de namen van de ouders, kun je ook zoeken in overlijdensregisters en huwelijksregisters. Hoe meer namen en data je hebt hoe zekerder je kunt zijn dat het om dezelfde persoon gat zelfs al wordt de naam ineens anders gespeld Reken er op dat zo'n 150 jaar geleden niet iedereen kon schrijven en de gemeenteklerk ook wel eens een fout maakte zodat een V zomaar een F kon worden of een letter weggelaten werd of erbij kwam.
Er werden trouwens ook wel volkstellingen gehouden en dan werd per huis genoteerd wie er woonde , ook daar zijn dus gegevens te vinden. Met als in de militaire boeken (boeken waarin werd bijgehouden welke jongens uit de stad in dienst gingen)
Plus dan nog als er helemaal geen geboorteaktes werden bijgehouden je nog een kans hebt in notariële akten wat te vinden.
Keus genoeg dus
6 jaar geleden
Jouw aanpak is prima, daar kom je een heel eind mee. Het is inderdaad een kwestie van check en dubbelcheck. Op veel digitale bronnen kun je tegenwoordig overigens scans van de originele documenten vinden, dus dan kun je zelf gemakkelijk controleren of gegevens die je hebt gevonden, juist zijn.
Tip: neem eens contact op met het centraal Bureau voor Genealogie (CBG) in Den Haag. Zij hebben een studiezaal waar je heel veel documenten (waaronder van heel veel gemeenten de gezinskaarten en geboorte-, huwelijks- en overlijdensregisters, maar ook oorlogsbronnen, familie-advertenties, politie-registers etc) kunt raadplegen. Zeker als je familie verspreid woont, is dit ideaal omdat je niet het hele land door hoeft te reizen om lokale archiven te raadplegen.
Het CBG heeft daarnaast ook zogenaamde stamboomcoaches die je (tegen vergoeding) kunnen helpen als je onderzoek ergens vastloopt. Ik heb er zelf heel veel aan gehad toen ik met stamboomonderzoek van mijn familie bezig was.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Zijn die archieven ook online te vinden of alleen echt in die studiezaal?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Veel archieven zijn ook online te vinden, kijk eens op wiewaswie.nl. Daarnaast is er een enorme online bron te vinden op www.familysearch.com.