bestaat er in het ziekenhuis een of ander iets voor als je met familie een kind krijgt, zodat dat kind niet iets gaat mankeren op gegeven moment?

Zoals Sissi kreeg met haar neef een dochtertje. En zo zullen r vast ook lui zijn die dat als broer en zus doen. Maar kun je iets doen in t ziekenhuis tegen dat dat kind met te veel van dezelfde genen zit opgescheept waardoor dat kind wat gaat mankeren? Bestaat zo iets al of nog niet? En als je de vraag niet snapt wil k gerust wel ff bij d reacties t concreter uitleggen.

7 jaar geleden
2.3K
Amadea
7 jaar geleden
Nee, dat bestaat niet. En daarom is het ook verboden om met naaste familieleden seksueel contact te hebben. De kans op inteelt is dan namelijk te groot.
Erna55
7 jaar geleden
Het is niet verboden om seksueel contact te hebben met naaste familie.
Wanneer twee volwassen mensen seks willen hebben, dan kunnen ze dat doen. Je krijgt daar geen boete voor en komt niet in de gevangenis. Incest is een totaal ander verhaal. Dat gaat over minderjarigheid.
Artikel 249
1Hij die ontucht pleegt met zijn minderjarig kind, stiefkind of pleegkind, zijn pupil, een aan zijn zorg, opleiding of waakzaamheid toevertrouwde minderjarige of zijn minderjarige bediende of ondergeschikte, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste zes jaren of geldboete van de vierde categorie.
Ivana
7 jaar geleden
Erna, de vraag gaat over voortplanting tussen familie.
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Erna gaf een reactie op Amadea die zegt dat het verboden is om seksueel contact te hebben met naaste familie.
Ritsuka
7 jaar geleden
Na de bevruchting kunnen ze niet gaan knutselen op die manier
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Incestueuze relaties tussen volwassenen als zodanig zijn in Nederland niet strafbaar gesteld.
In Duitsland is dit wel het geval, zelfs als het seksueel verkeer van beide kanten volledig vrijwillig is en beide partners meerderjarig zijn. Wanneer broers en zussen gescheiden van elkaar opgroeien, is het mogelijk dat ze zich seksueel tot elkaar aangetrokken voelen.
Broers en zussen die hun jeugd samen doorbrengen hebben uiteindelijk geen seksuele belangstelling voor elkaar. Dit verondersteld verschijnsel heet het Westermarck-effect.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Is ook in de U.S.A. e/o Groot Brittannië al gebeurd,
Broer en zus, zelfs vader en dochter, die dus een verboden relatie hadden met nog erger verboden : offspring. Daarboven op bleek de mannelijke helft nog allerlei oplichting op zijn naam te hebben staan. dus om die reden hield het op. Maar als broer en zus nou keurig onzichtbaar een verborgen leven leiden en een paar kinderen krijgen en verder een keurig net 'kerkelijk' leven leiden? ... wat dan? Maar wat is de consequentie hiervan?? Pa en ma in de gevangenis en alle verboden incest kinderen in verpleeghuizen?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ter aanvulling. De risico's op afwijkingen bij kinderen van een neef-nicht relatie zijn erg klein. Bij directe gezinsleden (broer/zus/vader/moeder) zijn de risico's groter.
Bij een kind van een niet-verwant ouderpaar is het risico van een geboren afwijking ongeveer 2.5%, bij een neef-nicht ouderpaar is dit 4%. Bij achterneef-achternicht relaties is het risico ongeveer 3-3.5%. Mocht er in de familie een genetisch risico zijn voor bepaalde ziekten, dan zijn de risico's hoger, maar dat geldt ook voor ouderparen die niet verwant zijn. Bronnen:
- http://www.huisartsengenetica.nl/consangu%C3%AFniteit-en-kinderwens

Antwoorden (3)

Nee. Er bestaat niet " iets in het ziekenhuis" dat het genetisch materiaal kan veranderen.

Wanneer een kind een vader en moeder heeft uit dezelfde familie, dan noemen we dat inteelt.
Inteelt kan heel schadelijk zijn.

Als nauwverwante mensen kinderen krijgen, is de kans op erfelijke ziektes aanzienlijk. Inteelt kan leiden tot mismaaktheid of tot psychische aandoeningen, zoals leerproblemen. Ook het afweersysteem kan verzwakken.
De mens krijgt bij zijn geboorte twee reeksen chromosomen mee, die ieder voor zich dezelfde genen bevatten, maar steeds in iets verschillende uitvoeringen. De natuur kan normaal gesproken kiezen tussen de twee uitvoeringen van een gen; de gezonde genen worden actief en bepalen de ontwikkeling van het kroost.
Maar de kinderen van verwante ouders hebben meer kans op dezelfde uitvoeringen van een gen. Hoe nauwer de verwantschap, hoe groter de kans dat schadelijke genen van moeder én vader doorgegeven worden.
7 jaar geleden
Dat kan wel, als je kiest voor kunstmatige inseminatie door een donor, of eiceldonatie. Gebruik maken van donorzaad hoeft natuurlijk niet per se in het ziekenhuis. Bij een donor gebruik je de genen van een niet-verwant en vermijd je daarmee inteelt.

Als er bepaalde afwijkingen in de familie voorkomen waarvan bekend is welke genafwijkingen daaraan ten grondslag liggen, dan is het in bepaalde gevallen mogelijk om door middel van embryoselectie een 'gezond' embryo te laten implanteren. Daarbij staat 'gezond' tussen aanhalingstekens, omdat je enkel een embryo kiest dat niet die specifieke afwijking heeft; een garantie voor gezondheid (al dan niet op andere vlakken) heb je natuurlijk nooit.

Wat echter niet mogelijk is, is de genen van een kind veranderen zodat er geen sprake meer is van (de risico's van) een combinatie van genen van ouders die nauw met elkaar zijn verwant. Hoewel er op het vlak van gentherapie puur technisch gezien meer kan dan daadwerkelijk (bij mensen) wordt gedaan en is toegelaten, zal daarbij naar alle waarschijnlijkheid ook in de toekomst blijven gelden dat er hooguit specifieke genen (die een bepaalde afwijking veroorzaken) gerepareerd kunnen worden. Het toevoegen van genetische eigenschappen of het in brede zin veranderen van het genoom zodat een kind in feite niet meer het kind is van de biologische ouders zal niet alleen op ethische maar ook op praktische problemen stuiten. Daarbij zijn er genoeg manieren om de genenpool te verrijken die een stuk minder omslachtig zijn: het selecteren van een andere partner of van in elk geval ander (donor)zaad is een stuk eenvoudiger én effectiever wanneer je het risico op aangeboren afwijkingen door inteelt wilt verkleinen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Er is veel bekend over erfelijke ziekte die ontstaan als de vader en moeder te nauw aan elkaar zijn verwant. Er zijn geen geneesmiddelen die het kunnen voorkomen, maar het is wel belang dat het ziekenhuis het weet, dan kan gericht de symptomen verzacht worden.

De kans op erfelijke ziektes is zeer groot en de kans op sommige ziektes is in sommige families zeer groot. Het kan van zeer onschuldig eigenschappen zijn zoals een kromme pink tot zeer ernstige vervormingen die dodelijk zijn als deze niet bij de geboorte wordt operatief wordt verbeterd.

Het gaat om zeer unieke ziektes en verminkingen.

Maar het kan ook gaan om ziekte waardoor sommige stoffen niet worden aan gemaakt en dan dient levenslang een speciaal dieet gevolgd worden.