Hoelang kun je afgehaald eten bij de chinees bewaren?

Ik had een maandmenu gehaald maar dit was toch wel erg veel.

Ik verdeel het normaal gesproken al over twee-opeenvolgende dagen maar ik heb nu nog een bak met kip, ananas gemend met andere dingen over.

Hoeveel dagen kun je zoiets bewaren zodat het ook nog eetbaar is?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
168.2K

Het beste antwoord

Maximaal 2 dagen in de koelkast lijkt me wel mogelijk. Langer zou ik het niet bewaren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het gevogelte na twee dagen? Lijkt me niet zo gezond.
+ is niet van mij

Andere antwoorden (6)

Ik zou het bewaren in de koelkast en dan de volgende dag opeten. Kom je daar niet aan toe, gooi het dan weg.

Probleem met Chinees eten is dat je niet weet wanneer het precies voor de eerste keer bereid is. Veel Chinezen maken hele grote hoeveelheden van tevoren en warmen dat voor de klanten op in magnetrons. Wat niet op gaat wordt bewaard voor de volgende dag, of de dag erna of...

Neem dus geen risico en bewaar het maximaal één dag.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je was me net voor. Met de strekking eens.
Ik heb (erg) veel ervaring met Chinese keukens en ben een van de weinigen die in zeer veel keukens en koelingen mocht kijken. Ze waren namelijk zelf te lui om de spullen op te ruimen en dat deden wij dan maar als service (bezorging voorraad groenten) Bedenk dat er zo'n 5 kg gekookte rijst en nassi de hele dag bij de deur staat af te koelen en even wordt geroerbakt voor de nasi goreng. Saté wordt alleen maar warmgehouden en als je pech hebt (wel, die details zal ik maar niet hier vertellen). Ik heb dit eigenlijk alleen bij Chinese restaurants gezien, niet bij Indische of Thaise bijvoorbeeld.

De lekkere rode sauzen staan met emmers van 10 liter op de grond, met een beetje mazzel in de koelcel, maar ik zag ze ook vaak ernaast en soms zonder deksel gedurende productie uren (kat liep bij sommige restaurants ook rond om de muizen te weren).

Kortom, mede door mijn ervaringen bewaar ik Chinees voedsel maar één dag. Een keer goed opwarmen.

Normaal gesproken kan je voedsel dat hygiënisch is bereid door een goed Chinees restaurant, 2-3 dagen gekoeld bewaren. Dit geldt voor voedsel dat heel goed is doorbakken, zoals vlees.

Gekookte rijst kan je de volgende dag nog eten. Daarna beter van niet.

TIP: Je zou het wel in kunnen vriezen, dan kan je het nog één keer later heel goed doorverwarmen.

Toegevoegd na 6 minuten:
De consumentenbond schrijft het volgende ter nuancering van mijn antwoord:

"Chinese restaurants kampen vaak met het imago dat er onhygiënisch gewerkt zou worden. Onderzoek door de Consumentenbond van 240 maaltijden uit 40 restaurants wijst niet in die richting. Maar toch zijn er restaurants die hun zaakjes niet helemaal op orde hebben."

Kortom, ook ik moet oppassen niet te generaliseren. Mijn ervaring is gebaseerd op (destijds) mijn klanten. Daar werkte 90% onhygienisch, wat misschien iets zegt over de klantenkring van mijn werkgever destijds.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn ervaring is dat je het nog weken kunt bewaren, maar wel onmiddellijk de vriezer in met het spul.
De bacterieen groeien explosief, maar in een vriezer die goed koud is, rem je dat proces enorm af.
En van een paar bacterieen ga je niet meteen dood hoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tot exact een maand na aankoop. Tenminste, dat geldt voor een maandmenu.
Het weekmenu is korter houdbaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2 dagen in de koelkast maar wel goed verwarmen,ook kun je het invriezen na het goed te hebben af laten koelen.
Heb je altijd iets makkelijks in voorraad.
13 jaar geleden
Hoelang afgehaald eten bij de Chinees bewaard kan worden, hangt af van de soort gerecht en de manier waarop het is opgeslagen. Over het algemeen kun je eten van de Chinees beter binnen 2-3 uur eten. Maar goed, als je het bewaart in de koelkast houd dan max 4 dagen aan.

Hieronder wat richtlijnen:
1. Warm eten: Warm eten zoals gebakken rijst of noedels, moet binnen 2-3 uur worden opgegeten of in de koelkast worden bewaard. Zet het eten in de koelkast zodra het is afgekoeld tot kamertemperatuur.
2. Koud eten: Koud eten, zoals salades en loempia's, kan tot 4 dagen in de koelkast bewaard worden.
3. Soepen en sauzen: Soepen en sauzen kunnen tot 4 dagen in de koelkast bewaard worden. Schenk het in een afgesloten bak en zorg ervoor dat ze goed afgekoeld zijn tot kamertemperatuur voordat ze in de koelkast worden gezet.

Let op: Als het eten niet op de juiste manier is opgeslagen of als het langer dan 4 dagen in de koelkast heeft gelegen, kun je het beter weggooien om te voorkomen dat je ziek wordt. Het beste is om het eten gewoon meteen op te eten, je weet ook niet hoe het in restaurant is bewaard.
een jaar geleden