Het verschil zit 'm in de bereidingswijze.
Bakken is het bereiden van vlees, aardappelen of een ander product in een open pan op hoog vuur in hete margarine, een vloeibaar bak- en braadproduct, olie of boter.
Braden is een bereidingswijze die geschikt is voor vlees dat een langere tijd nodig heeft om gaar te worden. Het vlees wordt met hete margarine of olie op hoog vuur rondom dichtgeschroeid. Het vuur wordt getemperd en met de deksel schuin op de pan braadt het vlees gaar. Braden kan zowel op het fornuis als in de oven. Een braadpan met een dikke bodem die de warmte goed verdeelt is het beste. Voor braden is een zachte margarine of een vloeibaar bak- en braadproduct de beste keuze.
Grillen is het dichtschroeien, bruin en eventueel gaar maken van vlees of groente. De warmte is afkomstig van een gloeiende grill in een oven, een hete contactgrill, een grillpan of een barbecue. Gerechten in oven of de grill kleuren mooier als ze met een beetje olie of vloeibaar bak-en braadproduct worden bestreken.
Amadea
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

-Bakken: het gaar maken van producten in een kleine hoeveelheid hete vet, na die in een open pan bruin te kleuren. Hierbij moet je erop letten dat de bodem van de pan even groot is als het baksel. Zet geen deksel op de
pan, want anders krijg je geen korstje.

- Braden: het gaar maken van spijzen in een beetje vet in een afgesloten verhitte ruimte. Dat kan zijn in een braadslee in de oven, of in een gesloten braadpan.

Grillen of grilleren is het bruinen en garen van producten op een open rooster of op een plaat met ribbels.
AlphaLimaSierra