Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het verboden om bramen te plukken?

Ik zag laatst ergens veel braamstruiken staan.
Ik ben van plan t.z.t. daar bramen te gaan plukken. (in mijn jeugd een echte familie-activiteit)
Maar iemand zei dat dat niet mag.
Klopt dit, en zo ja, waarom?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.8K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Officieel is het inderdaad verboden, dit valt onder stroperij. Degene die zei dat het niet mag, had in theorie dan ook gelijk:

Artikel 314, wetboek van strafrecht:
"1.Hij die, zonder geweld of bedreiging met geweld tegen personen, geheel of ten dele aan een ander toebehorende klei, bagger, ongesneden veen, zand, aarde, grind, puin, mestspeciën, zoden, plaggen, heide, helm, wier, riet, biezen, mos, onbewerkt en niet vervoerd hak- of sprokkelhout, ongeplukte of afgevallen boomvruchten of bladeren, te veld staand gras of te veld staande of na de oogst achtergebleven veldvruchten wegneemt, met het oogmerk om zich die voorwerpen wederrechtelijk toe te eigenen, wordt, als schuldig aan stroperij , gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste een maand of geldboete van de tweede categorie."

Let op het stukje 'geheel of ten dele aan een ander toebehorende': dat doet vermoeden dat het wel zou mogen op openbaar terrein, maar ten onrechte: al die openbare bossen en veldjes in Nederland hebben een eigenaar (denk aan Natuurmonumenten, maar ook gewoon de staat), en de bramen die erop groeien dus ook.

Maar, dit is al héél lang een dode letter in de wet, zolang de bramen niet op privéterrein groeien, zal er geen agent of boswachter naar kraaien. Het is net zoiets als wanneer je met je kind mooie afgevallen herfstbladeren verzamelt voor een knutselwerkje: mag volgens deze wet niet, maar ook agent spreekt je echt niet aan dat je die bladeren terug op straat moet gooien.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

zo lang de struiken niet in iemands gazon/tuin staat mag het gewoon..
eet ze wel niet gelijk op, want je moet ze eerst goed wassen.. wilde bramen kunnen gevaarlijk zijn ivm vossen

Toegevoegd na 52 seconden:
De vossenlintworm
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij mag het wel, Er wordt alleen gewaarschuwd om ze niet te plukken op "plashoogte"van vossen. De urine is niet gezond voor de mens.Dus misschien dat die iemand daar op doelde.
Als je er jam van maakt, dus goed doorkookt schijnt het geen kwaad te kunnen.
(Lees meer...)
anneliez
13 jaar geleden
Zolang de braamstruiken op de openbare weg staan mag je daar gewoon de bramen plukken als ze rijp zijn. Zelfde geldt voor frambozen, beukennootjes, kastanjes enzovoort.

Iemand is niemand, niet op letten dus.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En liever niet ergens plukken in de buurt van drukke wegen en spoorlijnen, dan kunnen de bramen vervuild zijn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is niet verboden op openbaar terrein.
muv particulier danwel eigen terrein.
langs de spoorlijn en landwegen zie je ze ook wel.

soms word bramen plukken oogluikend toegestaan,
zo vermeld onderstaand alleraardigst stukje:

...Tijdens mijn monstertocht van eergisteren fietste ik langs mijn bramenveldje nabij Egmond. De bramen hebben alleen nog maar bloesem, maar bij de aanblik daarvan begon ik mij koortsachtig te verheugen op het jaarlijks terugkerend fenomeen van het bramen plukken. Over een kleine drie maanden is het zover. Dan staat de duinbeheerder PWN ons genadiglijk toe om buiten de paden te treden teneinde onze emmertjes en koekblikken te vullen met bramen. ....
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zolang de wouten je je niet zien mag het (het is een onschuldige by bedoeling)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding