Waarom vinden ouderen dat de TV/Radio uit moet tijdens het eten???

Weet jij het antwoord?

/2500

Eten is een sociaal moment waar je de gelegenheid hebt om met elkaar het gebeuren van de dag te delen / bespreken. Het aan hebben van een TV of radio stoort bijhet aangaan van een goed gesprek, en daarom zou de tV of radio uit moeten.

Vaak is eten even een moment voor het gezin dat iedereen bij elkaar is. en ook even wat bij kan praten over hoe de dag is geweest ofzo. het is dan ongezellig dat de helft van het gezin alleen maar oor heeft voor de tv of radio.

bij ons mag hij niet aan omdat de kinderen dan steeds aandacht hebben voor de tv/radio en niet voor het eten en idd wat mijn voorganger aangaf even de dag doornemen en momentje van rust tijdens het eten tegenwoordig doen kinderen toch al niets meer als tv kijken of achter de computer dus dat half uurtje tijdens het eten gewoon af die dingen

Van mij moet hij uit omdat ik snel last heb van 'information overkill', ik kan niet een stel kibbelende pubers uit elkaar houden of een goed gesprek voeren en tegelijkertijd naar de radio luisteren, daar word ik heel kriegel van. Ik vermoed dat er veel meer mensen zijn die daar last van hebben.

Als ouder bepaal je (opvoedend!!) dat de maaltijd een moment is voor aandacht voor elkaar. En daar hoort geen radio of tv bij. Ik heb mijn hele leven plezier gehad van de tafelgesprekken die bij ons thuis werden gevoerd. We zaten soms lang nadat iedereen alles op had, nog aan tafel. Het leren luisteren naar elkaar en een goed gesprek voeren is bijzonder belangrijk voor je latere leven buiten het gezin en voor de binding in het gezin.

veel jongeren en ouderen willen tijdens het eten de dag en het leven bespreken. dat gaat wat lastig met getetter er door heen.

Ik ben 21 dus totaal niet oud maar ik vind het ook prettig als tijdens het eten de tv/radio uit staat.

Behalve aandacht voor elkaar is aandacht voor het eten dat je tot je neemt ook belangrijk. Door bewust met je eten bezig te zijn smaakt het beter en heb je eerder een voldaan gevoel. Zo voorkom je dat je teveel eet en wordt de kans op overgewicht kleiner.

Ouderen zijn opgegroeid zonder tv, of met beperkte tv. Eten deed je vroeger aan tafel. En daar werden de dingen der dag uitgewisseld. Een kostbaar , sociaal moment. Een ander punt is: vroeger werd geleerd om rechtop te zitten bij het eten ( betere opname voedsel) en bovendien met mes en vork te eten (fatsoen) . Wie onderuit bij de tv hangt, kan lastig aan deze factoren voldoen. En..laten we eerlijk zijn: rechtop aan tafel zitten , met mes en vork maar met wel alle koppen richting televisie kunnen we toch moeilijk een gezellig samenzijn noemen? of vind ik dat alleen maar omdat ik ook geen piepkuiken meer ben?

Omdat eten niet hetzelfde is als benzine tanken. Omdat stress tijdens de maaltijd tienmaal zo snel tot een hartinfarct leidt als stress buiten de maaltijden. Omdat een maaltijd een sociaal gebeuren is. Omdat eten iets is waarvan je volop moet genieten. Uit respect voor de kok. Uit respect voor datgene wat Moeder Aarde je iedere dag weer te bieden heeft.

ik denk dat het meer aan de samenstelling van mensen ligt waarmee je eet,ben je alleen dat kan ik me voorstellen dat je liever t.v kijkt tijdens het eten ,maar heb je een gezin of een groep mensen dan is het juist tijdens het eten een mooi moment om aandacht voor elkaar te hebben . Een rust moment waar de verhalen van de dag op tafel komen . Dan zou het storend werken als de t.v aan zou staan.

Omdat er vroeger ook vaak werd gebeden voor het eten als dank aan god voor alle lekkers op tafel o.a. je bid niet met de radio aan, dat was not done. Vaak werd er niet eens gepraat onder het eten. Een hoop ouderen mensen hebben dat dus nog steeds, ze genieten meer van hun eten en tevens komen er meer gesprekken los als niet iedereen naar de t.v kijkt.

het is sowieso beter als er geen tv aanstaat als je aan het eten bent. Als de tv aanstaat, let je alleen maar op de tv en ga je ongemerkt meer eten. Zonder tv ben je veel bewuster bezig met eten, en eet je rustiger en kun je meer genieten van de smaak. Zachtjes radio op de achtergrond vind ik geen probleem, dat hebben we thuis ook tijdens het eten, omdat ik anders last heb van de geluiden van de mensen die eten (gevoelig gehoor)

omdat je anders niet optimaal van die heerlijke maaltijd en het fijne gezelschap kunt genieten.

Ik ben erg praktisch aangelegd en ik zeg eerlijk dat ik, toen mijn zoon nog een peuter/kleuter was, dat ik in de hoek recht tegenover hem, een kleine tv. had staan. Als hij dan eigenlijk geen zin had om te eten en het was etenstijd, zette ik vaak een tekenfilmpje op en dan at hij alles op zonder dat ik hoefde te stressen. Waarom zou ik moeilijk doen? Hij wist toch nog niet hoe alles smaakte en zo wende hij vast aan alle smaken, zonder problemen. Toen hij eenmaal groter was kwamen de regels in beeld zoals ik zelf opgevoed was. Geen tv maar even aandacht voor het eten, want je staat niet voor niets in de keuken! Jij besteedt er als bereidster ervan aandacht aan en dat verlangde ik dan ook van mijn man en zoon. Ze moesten weten wat ze aten en ik moest weten of het lekker gevonden werd. Het was ook het moment dat de dag doorgenomen werd, leuke momenten en frustraties of vragen en antwoorden. Ik weet nog dat mijn oma vroeger zei als we bij haar waren of zij op bezoek; "niet lullen maar gaatjes vullen". Zo wilde mijn moeder het al niet en zo ben ik dan ook niet opgevoed, bij ons aan tafel met 4 kinderen was het altijd lachen en praten. Nu met man en kind is het net zo`n sociaal gebeuren. Maar....bij bep. dingen die we persé willen zien en die net onder etenstijd op tv worden uitgezonden, zoals Ned. tijdens het WK of zoiets dergelijks, maak ik een 'bord op schoot' maaltijd en kijken we wel degelijk! Ook zaterdags, dan halen we meesta wat als pizza, patat o.i.d. dan snacken we vaak voor de tv.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100