Ik heb mijn examens en ik heb het laatste uur dat ik gewoon echt geen concentratie/energy heb, dus vroeg ik mij daarom af of dextro zou helpen en hoelang dat effect dan duurt. Of iets anders dat zal helpen.
Heb je honger of ben je moe? Ik zou juist GEEN dextro nemen, en ook bv energie drankjes schrappen. Ga (als je honger hebt) voor trage koolhydraten en eiwitten. Ontbijt met eieren+spek.
dextro bevat veel dextrose (druivensuiker). Daar krijg je even een tijdelijke kik van. Daarnaast zijn het vrijwel alleen koolhydraten. Dextro is slecht hart en bloedvaten. Het enige goeie in dextro is vitamine c. Wat kan helpen tegen vermoeidheid.
Wil je concentratie verbeteren, eet veel vezels. bijv. banaan of volkoren(brood). Alles waar ook vitamine E in zit.
Voor de korte termijn kan dextro zeker helpen. Maar het effect is snel weg en dan zak je in. Tijdens een examen zou je het eigenlijk moeten blijven gebruiken en dan kan je zeker wel wat concentratie-winst hebben (maar ik durf niet te zeggen hoe veel of hoe lang, dat verschilt van persoon tot persoon). Na het examen zak je dan dus wel in (en dat kan best wel veel zijn). Inderdaad beter om van tevoren goed en structureel goed en voldoende te eten.
Snelle suikers zorgen voor een korte piek en ontregelen ondertussen je lichaam. Beter zorgen voor een stabiele bloedsuikerspiegel, zodat je langer meer energie hebt. Beter zorgen voor voldoende eiwit en gezonde vetten en beter langzame dan snelle koolhydraten. Een Hollandse broodmaaltijd dus ook niet echt gezond. Maté geeft wat energie. https://www.devoedingsacademie.nl/blog/stabiel-energieniveau-stabiele-bloedsuikerspiegel/#:~:text=Eet%20je%20veel%20koolhydraten%20en,aangemaakt%20en%20stabiliseert%20je%20bloedsuikerspiegel.