Kun je in "noodgevallen" tafel/keuken-zout vervangen door strooizout?

een jaar geleden
2.8K
Pieterke
een jaar geleden
In strooizout zit een antiklontermiddel. Zou het dus niet in eten gebruiken.
Ritsuka
een jaar geleden
In je eten? Je kunt prima zonder zout
Thecis
een jaar geleden
@Ritsuka
Dat is de vraag niet.

Antwoorden (4)

Zo lang je het niet in het eten stopt, meestal wel. Maar dat hangt dus helemaal af van waar je het voor wil gebruiken.
een jaar geleden
In Nederland wordt overwegend steenzout gestrooid, dat gemixt is met een antiklontermiddel E535. Door de (on)zuiverheid van het zout is strooizout niet geschikt voor de menselijke voeding.
Strooizout is ander zout dan keukenzout. Strooizout is grover, ongezuiverd en bevat metalen als chroom, lood, koper en nikkel. Het is beslist niet geschikt om mee te koken. Wat strooi- en keukenzout wel gemeen hebben is dat beiden een dooiende werking.
fremar
een jaar geleden
Dit is onderzocht doordat er in Poolse voedselproducten mogelijk strooizout was verwerkt. Volgens een hoogleraar toxicologie van de universiteit Wageningen, was de kans klein dat het gevaar voor de gezondheid opleverde. Er schijnt alleen in de duurdere soorten strooizout antivries te zitten, waarvoor dan meestal ethyleenglycol gebruikt wordt en dit is alleen in grote hoeveelheden giftig. Via voedsel komt dit dus niet binnen.

Het kan wel eerder verontreinigd zijn met bijv. stof of zand omdat in een fabriek voor strooizout niet die regels heersen m.b.t. hygiëne als in een fabriek waar keukenzout gemaakt wordt. Je kan dit echter merken als het tussen je tanden knarst tijdens het eten.
amc
een jaar geleden