Ben ik ook allergisch voor macadamia olie als ik allergisch ben voor de noten?

Ik ben allergisch voor macadamia noten maar betekent dat ook dat ik allergisch ben voor de olie? Het zit bijvoorbeeld in zeep. Ik denk dat ik bij zeep geen reactie zou krijgen omdat ik dat niet opeet. Maar hoe zit dit bij eten met macadamia olie?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
3K

Het beste antwoord

Nee, waarschijnlijk niet.
Voor mensen met een macadamianoot allergie kan eiwit van macadamianoten een allergische reactie veroorzaken. Een allergische reactie wordt vaak opgewekt door een specifiek eiwit. Het eiwit van macadamianoten is dan het allergeen. Een allergeen komt het lichaam binnen via de huid, de luchtwegen of het maagdarmkanaal. Over het algemeen is een allergeen niet schadelijk voor het lichaam. Een lichaam dat allergisch is voor macadamianoten herkent het echter niet en beoordeelt het als een lichaamsvreemde stof. Dan volgt een reactie van het afweersysteem. Het afweersysteem wordt ook wel het immuunsysteem genoemd. Het immuunsysteem beschermt het lichaam tegen bacteriën en virussen. Het immuunsysteem reageert soms op onschadelijke allergenen. Het immuunsysteem reageert door een antistof (IgE) te maken die een allergeen opruimt. Tijdens de opruiming komt histamine vrij. Histamine is verantwoordelijk voor de symptomen van een allergie. Vaak is slechts een kleine hoeveelheid van een allergeen nodig om een reactie te veroorzaken.

In eetlepel van de olie zitten: 120 calorieën, 14g vet, 0g koolhydraten, 0g vezels, 0g suikers en 0g eiwitten.
Mensen met een notenallergie hebben weinig kans niet tegen macadamiaolie te kunnen omdat het eiwit dat in noten meestal voor de allergie zorgt niet of nauwelijks aanwezig is in de olie.
SimonV