Is het ongezond om veel rauw vlees te eten?

Bepaalde stukken vlees eten we rauw, andere stukken weer niet i.v.m. verschillende ziektemakers. Vroeger was vegetarisch nog niet zo'n ding en aten we veel vaker een rauw stukje vlees. Is het nu wel of niet ongezond om veel rauw vlees te eten?

2 jaar geleden
1.9K
ronron1212
2 jaar geleden
Welke stukken vlees bedoel je?
tinus1969
2 jaar geleden
Het is maar de vraag of we vroeger meer rauw vlees aten. Moderne mensen ontstonden pas na de uitvinding van het vuur en lijkt er op dat vlees juist meestal verhit werd om het beter verteerbaar te maken. Mensendarmen zijn relatief kort en afhankelijk van betrekkelijk licht verteerbaar energiedicht eten.
LeonardN
2 jaar geleden
"Vroeger was vegetarisch nog niet zo'n ding en aten we veel vaker een rauw stukje vlees."
Die zie ik even niet.
Wat bedoel je hier met vroeger? Voor 1980?
En welk vlees aten we dan meer rauw dan tegenwoordig? Bepaalde stukken vlees kunnen we wel rauw eten, sommige ligt het meer aan de gezondheid en de weerstand van de eter. Uit voorzorg stellen we dat we dat vlees beter niet rauw eten of zelfs niet rosé. Als je dus veel (of beter gezegd) alle vlees eet zal dat voor een hoop mensen een keer beteken dat ze een keer of meer ernstig ziek worden, of er wellicht aan kunnen overlijden.
Ik weet niet of je dat ongezond noemt.
Als je er niet ziek van wordt, is het verder denk ik niet ongezond. Het heeft zover ik begrijp meer het gevaar te maken dan met gezondheid.

Antwoorden (1)

Het is niet nodig om vlees te eten, je kunt het vervangen door andere producten.

Het eten van te veel vlees brengt risico’s voor de gezondheid met zich mee. Rood en met name bewerkt vlees zoals vleeswaren worden in verband gebracht met beroerte, diabetes type 2 en kanker. Eet vlees daarom met mate.
Op rauw vlees kunnen bacteriën zitten. Bacteriën zijn hele kleine beestjes. Op rauw vlees zitten veel bacteriën en sommige daarvan kunnen je ziek maken. Door het eten van rauw vlees kun je bijvoorbeeld buikpijn of diarree krijgen. Of je kunt zelfs gaan overgeven.
fremar
2 jaar geleden
tinus1969
2 jaar geleden
Geen antwoord op de vraag mbt rauw vlees.
tinus1969
2 jaar geleden
Als rauw vlees zo gevaarlijk is voor mensen vanwege bacteriën, hoe zit dat dan met bv honden/wolven?
ronron1212
2 jaar geleden
@tunus1969 wildendieren hebben een heel andere maag dan mensen.
TurfGraver
2 jaar geleden
@tinus1969, We zijn geen honden/wolfen.
tinus1969
2 jaar geleden
@Turfgraver, en wat is hier het relevante verschil? Mensen zijnnde enige diersoort die geen raiuw vlees eet. Waarom?
TurfGraver
2 jaar geleden
@tinus1969, Ons lichaam is niet hiervoor gemaakt.
Gebit, darmstelsel gebrek aan klauwen.
Overigens (m.b.t. de vraag) rauw vlees eten is een gevaar en we halen er minder goed voedingstoffen uit dan als het gebakken of anders bewerkt is.
LeonardN
2 jaar geleden
@tinus1969
"Als rauw vlees zo gevaarlijk is voor mensen vanwege bacteriën, hoe zit dat dan met bv honden/wolven?" Geen idee hoe het met honden en wolven* zit, maar het is toch algemeen aangenomen dat bepaald rauw vlees (denk aan kip) gevaarlijk is vanwege o.a. salmonella.
Andere delen vlees kunnen we wel rauw of rosé eten, OMDAT er minder bacteriën in voorkomen. *Ik neem aan dat honden, en wolven nog meer, gewend zijn om rauw te eten en DUS beter zijn uitgerust om met die bacteriën om te gaan.
Volgens mij kunnen in sommige gevallen honden ook ziek worden door bacterieën (die op rauw vlees meer voorkomen dan op verwarmd vlees).
tinus1969
2 jaar geleden
@Turfgraver, dat andere darmstelsel ben ik met je eens. Maar dat gaat niet om bacteriën, maar om vertering.
LeonardN
2 jaar geleden
https://www.rtlnieuws.nl/node/947781 Ook voor honden lijkt rauw vlees dus niet zonder gevaar (maar de antwoorder stelt niet dat rauw vlees ongevaarlijk is voor honden). Dus ik snap je punt niet (of je punt lijkt niet te kloppen).
TurfGraver
2 jaar geleden
De "versheid" van het vlees in het wild is vaak wat anders dan wat wij hier op ons bord krijgen.
Daarbij, ook in het wild gaan veel carnivoren dood (of worden ziek) van "besmet" vlees.
Castle
2 jaar geleden
Carnivoren hebben een sterker maagzuur die rauw vlees beter kan hebben. Planteters (zoals ik ons zie) hebben dat niet. Daarnaast hebben carnivoren een glad en kort darmkanaal t.o.v. het gekartelde ( om het zo te noemen) en langer darmkanaal. Het vlees blijft er dan minder lang in. Carnivoren kunnen bijvoorbeeld nog rauwe kip eten terwijl wij er goed ziek van kunnen worden (en zelfs doodgaan). Wij hebben ook geen speciale enzymen die dienen om bacteriën in rottend vlees doden zoals carnivoren hebben.
tinus1969
2 jaar geleden
@Turfgraver: "Daarbij, ook in het wild gaan veel carnivoren dood (of worden ziek) van "besmet" vlees."
Maar niet vaak. Want anders verdwijnen carnivoren (gaan ze dood voordat ze nageslacht kunnen krijgen). Er is dus veel selectiedruk op bescherming tegen voedselinfecties. Wat alleen maar benadrukt dat het zo opvallend is dat dit voor mensen een probleem zou zijn.
tinus1969
2 jaar geleden
@Castle: "Planteters (zoals ik ons zie) hebben dat niet."
Mensen zijn geen planteneters. Mensen zijn omnivoren, en obligate carnivoren - in die zin, dat we zonder vlees (danwel industrieel geproduceerde vleesvervangers) doodgaan.
Biochemici, fysiologen en antropologen zien dat heel duidelijk: Zonder vlees gaan we dood, onze spijsvertering is ingericht op energiedicht eten (vet vlees, aangevuld met wat knollen en fruit), en culturen zijn in het algemeen gericht op het maximaliseren van vleesconsumptie. We hebben niet voor niets 10.000 jaar geleden varkens en schapen gedomesticeerd.
TurfGraver
2 jaar geleden
@tinus1969, ik had al begrepen dat je hierin (dat de mens omnivoor is en dat we vlees nodig hebben) gelooft ondanks elk tegenbewijs dus het heeft weinig zin om hierop tegenin te gaan.
tinus1969
2 jaar geleden
@Turfgraver, natuurlijk zijn mensen geen herbivoren maar omnivoren. Elke beetje serieuze bioloog etc weet dat.