Waarom mag je niks voor een 2e keer invriezen?

Zoals vele weet ook ik dat het 2e keer invriezen van etenswaren niet mag. Maar waarom eigenlijk?

2 jaar geleden
2.5K
crispy
2 jaar geleden
Je mag best wel dingen voor de tweede keer invriezen, je moet wel weten dat de kwaliteit van het voedsel achteruit gaat.
Als het gaat om rauw eten, dan moet je heel erg opletten: daar kan gemakkelijk bacteriegroei optreden, en als je het dan invriest en naderhand weer ontdooit gaat die bacteriegroei verder, en dat zou zomaar te veel kunnen zijn zodat je met een voedselvergiftiging te maken kunt krijgen.
Als het een klaargemaakte maaltijd is (lasagne of zo) dan kan je dat invriezen, flink opwarmen tot boven de 80 graden en daarna weer opnieuw afkoelen en invriezen: intussen heb je de bacteriën wel gedood. Maar het wordt er niet lekkerder op.

Antwoorden (1)

Twee maal invriezen betekent ook twee maal ontdooien en opwarmen. Tijdens dit proces zal het aantal bacteriën uiteindelijk zeer sterk zijn toegenomen met alle extra risico’s op een voedselvergiftiging van dien. Daarnaast verliest een product bij ontdooien vocht waardoor het indroogt. Bij een tweede keer ontdooien gebeurt dit nogmaals wat de kwaliteit zeker niet ten goede komt.

Dit fenomeen kan zich ook enigszins voordoen wanneer we nonchalant diepgevroren producten inkopen. Bij de aankoop van diepgevroren producten wordt de koeling van het product onderbroken zodra het product uit het schap wordt gehaald. Naarmate het product langer ongekoeld is, zal de temperatuur ervan meer toenemen. Deze temperatuurstoename stelt micro-organismen in staat om uit verder te groeien waardoor de kans op infectieuze hoeveelheden toeneemt. Als diepgevroren producten opwarmen, komt er bovendien vocht of drip vrij. Om te vermijden dat aangekochte diepvriesproducten ontdooid zijn vooraleer thuis te komen, moeten ze als laatste uit het schap worden gehaald. Een eenvoudige manier om de temperatuurstijging te beperken, is altijd een koeltas gebruiken. Na aankoop moeten diepvriesproducten zo snel mogelijk in de diepvries worden gelegd.
fremar