Is een deuk in een fles limonadesiroop erg?

Ik vroeg me af of een deuk in een fles limonadesiroop (karvan cevitam) erg is? Ik weet namelijk dat dit bijvoorbeeld in blikjes drinken wel erg kan zijn.

2.9K
crispy
2 jaar geleden
Een deuk in een blikverpakking is een beschadiging van de verpakking. Dat is aan de buitenkant meestal niet erg, maar het kan zijn dat de coating aan de binnenkant beschadigd is waardoor de inhoud in contact komt met het metaal van het blik.
Het is dan afhankelijk van de inhoud van het blik, wat het gevolg daarvan is. Zuren (bijv. citroenzuur in de siroop) kan gaan reageren met het metaal. Dat op zich is niet direct gevaarlijk of ongezond, maar er kunnen ook andere reacties optreden afhankelijk van het soort metaal en het soort voedingsmiddel dat er in zit.
In de regel kan je stellen dat de houdbaarheid van voedingsmiddelen in blik goed is, maar zodra het blik is beschadigd (ingedeukt) is de houdbaarheidsdatum niet meer gegarandeerd en is de kwaliteit van het voedsel onzeker.
teusvh
2 jaar geleden
Nee hoor, daar kan ik me niks bij voorstellen. Zo'n blik is gemaakt van aluminium, en zelfs al zou de coating aan de binnenkant beschadigd zijn (wat pas gebeurt als er een scherpe vouw in zit), dan gebeurt er nog helemaal niks. Hoeveel mensen zijn er niet die voedsel inpakken in aluminiumfolie?
Bij verpakkingen van blik werkt het iets anders, ijzer kan immers reageren met zuren. Maar ook dan is geen reden tot paniek. IJzer is helemaal niet slecht voor je. Sterker nog: als je daar niet genoeg van binnen krijgt ontwikkel je bloedarmoede.

Antwoorden (1)

Nee.

Smaak wordt er niet anders op!