Hoe kan je giftige paddenstoelen herkennen?

Als ik een boswandeling ga maken om paddenstoelen te plukken, hoe weet ik dan welke paddenstoelen ik wel of niet kan plukken voor het diner? PS Mag je eigenlijk alle paddenstoelen zomaar plukken? Of krijg ik dan problemen?

2 jaar geleden
1.6K
Inekez1
2 jaar geleden
Volg een cursus paddenstoelen herkennen als je echt diverse soorten wilt kunnen onderscheiden. Een goed boek (of tegenwoordig wellicht een app?) is daarbij onontbeerlijk. In Nederland zul je voornamelijk het eekhoorntjesbrood vinden als eetbare soort. Er zijn wel meerdere soorten die niet giftig zijn, maar echt lekker zijn ze ook niet. Die zijn geschikt om te eten als er hongersnood is, maar niet om je diner smakelijk mee aan te vullen. Ook de cantharel is lekker en redelijk goed te determineren voor een beginner, maar komt niet veel voor. Zoek van tevoren goede informatie over het herkennen van die 2 soorten en laat alle andere paddenstoelen staan! Er zijn veel giftige look-a-likes. Denk je in het bos een smakelijke champignon te vinden, kan het zomaar een dodelijk giftige groene knolamaniet zijn. Bij twijfel niet plukken!
Thuis nogmaals checken wat je hebt. https://indebuurt.nl/nijmegen/gezondheid/let-op-deze-7-gevaarlijke-paddenstoelen-kun-je-absoluut-niet-wildplukken~62722/2/
Inekez1
2 jaar geleden
Hoewel je (in bossen van staatsbosbeheer) een beperkte hoeveelheid mag plukken, is het over het algemeen niet toegestaan om van de paden af te wijken. Het hele bos afstruinen op zoek naar eetbare paddenstoelen is dus niet de bedoeling. Andere beheerders van bossen kunnen andere regels hanteren, waarbij het dikwijls niet is toegestaan om ook maar iets mee te nemen uit het bos, dus ook geen paddenstoelen.
Castle
2 jaar geleden
Ik zou zeggen maak een mooie foto van de paddenstoelen en laat ze staan. Ga lekker naar de supermarkt voor wat paddenstoelen en maak wat lekkers.
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
tip: bij Poolse supermarkten kun je vaak verschillende soorten verpakte paddenstoelen kopen. Beter idee dan je leven riskeren bij het zelf plukken.

Antwoorden (1)

Hoe weet je of een paddenstoel eetbaar is?
Er bestaat helaas geen algemene regel om giftige paddenstoelen van eetbare te onderscheiden. Als je weinig van paddenstoelen afweet, is het risico om je te vergissen groot. Een giftige soort eten kan je diarree opleveren, maar in het ergste geval kun je er zelfs aan overlijden.
Van de niet-eetbare paddenstoelen zijn er dertig giftig, waarvan er tien dodelijk kunnen zijn als je ze eet. Paddenstoelen plukken mag in Nederland, maar is volgens Staatsbosbeheer wel op eigen risico. "Per keer mag je 250 gram paddenstoelen voor eigen consumptie plukken
jc54