Hoe krijg ik de jam wat dikker?

Heb een paar liter jam gemaakt van halfom pruimen en vijgen. Secuur het recept gevolgd dat op de pakken geleisuiker van Van Gilse staat, maar de jam blijft eigenlijk te dun. De tweede keer een handje onrijpe, erg zure druiven er bij gedaan, maar dat maakt amper verschil. Wie weet raad?

Weet jij het antwoord?

/2500

De methode om jam dikker maken heet: inkoken. Dit is het door zachtjes koken laten verdampen van water, om een meer geconcentreerde smaak of een steviger consistentie te geven. Dit wordt toegepast bij o.a. jam, suikerstroop, te dunne saus. Dit inkoken moet een eindproduct opleveren met minstens 60% suiker: dan blijft het vrij van bederf. Dit zogenoemde inkoken in suiker is een zeer oude wijze van conserveren: de Perzen, Meden en Babyloniërs maakten op deze wijze al jam. Bron: Elsevier culinaire encyclopedie.

Ik denk dat dit door de vijgen komt....die hebben weinig pectine en dit is nu juist de stof die voor binding zorgt. Pruimen bevatten meestal veel pectine (Reine Claudes wat minder) en zeker als ze niet te rijp zijn. Hoe rijper de vrucht, hoe minder pectine! Wat halfrijpe druiven erbij is dus op zich een goed idee, maar blijkt nu toch niet voldoende te zijn geweest. Ik zou de jam, als hij na een paar dagen nog te dun is, in een pannetje doen en opnieuw aan de kook brengen. Doe er dan een klein beetje pectinepoeder bij en laat een minuut of 1-2 koken. ( Pectinepoeder koop je gewoon in de supermarkt of biologische winkel) Met een beetje bedoel ik een halt theelepeltje tot 1 theelepel. Het ligt er aan hoeveel massa je hebt. Test het dan even door een druppel op een koud bordje...loopt het nog uit of komt er een soort vliesje op dat het bij elkaar houdt. Vind je hem dan nog te dun, kook hem dan nog wat langer. Je kunt natuurlijk ook wat meer geleisuiker erbij doen of pectinerijke vruchten zoals cranberry's en citroen, maar dat heeft ook invloed op de smaak....pectinepoeder niet. Blijkt je jam nu te dik te zijn geworden, doe er dan wat water bij en breng aan de kook. Roer alles door en vul het dan opnieuw in schone, gesterilseerde potjes en bedenk dat het in kleine potjes sneller geleert.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100