Hebben grotere mensen een grotere maag?

Als je groter bent dan doorsnee, heb je dan ook een grotere maag en moet je dan ook méér eten?

2 jaar geleden
in: Biologie
2.3K
tinus1969
2 jaar geleden
Hoeveel je moet eten heeft niets te maken met de grootte van je maag.

Antwoorden (1)

De grootte en vorm van de maag hangen af van de vulling. Een matig gevulde maag is circa 30 cm lang en kan 3-4 liter water bevatten.
Als je zwaarder bent dan normaal, ben je vaak geneigd meer te eten. Bij ontvangst van veel voedsel kan rekking van de maagwand optreden., Deze rekking wordt door kleine zintuigorgaantjes in de maagwand waargenomen en deze beïnvloeden op hun beurt de kliertjes die maagsap produceren.
De afscheiding van maagsap wordt bevorderd door een prettige omgeving en een opgewekte gemoedstoestand.
De afscheiding van maagsap wordt tegengegaan door ergernis, pijn, schrik, stress of niet smakelijk eten.
Twee ziektebeelden kunnen ontstaan door teveel eten.
1. Maagatonie: een sterke uitzetting van de maag, met ontbreken van de beweeglijkheid van de spierwand. Oftewel weefselverslapping.
2. Maagdilatatie: maagverwijding. Maagdilatatie is een sterke uitzetting van de maag ten gevolge van een slappe verlamming; veelal als onderdeel van een meer algemene paralyse (= volledige spierverlamming) van de darm.
Bronnen: Nieuwe medische encyclopedie (uitg. Tirion, Baarn); Van Dale.
2 jaar geleden
tham
2 jaar geleden
Mijn vraag was of iemand die groter is, bv. 2 m. een grotere maag heeft dan iemand van bv. 1.50 m.. En als dat zo is dan is het m.i. logisch dat diegene van 2 m. lengte méér moet eten?
SentWierda
2 jaar geleden
De vraag heb ik niet helemaal goed begrepen omdat je het woord -grotere- hebt gebruikt i.p.v. -langere-.
Maar voor het eigenlijke antwoord maakt het niet veel uit.
Want: de maag in rust is ongeveer even groot als de eigen vuist. Grote/lange mensen hebben grote vuisten, kleine mensen hebben kleine vuisten. Hele kleine mensen hebben ieniemini vuisten.
Hoe langer het lichaam (de machine), des te meer voedsel (brandstof) is nodig.
Bron: https://eurolac.net/vuistregel/