Valt de kaasschaaf onder de noemer 'bestek'?

Ik ben bezig met een quiz en wilde antwoord op deze vraag, maar het internet geeft geen oplossing.

Volgens wikipadia is het een huishoud instrument. Maar webwinkels scharen het veelal onder bestek. Iemand een idee?
Als antwoord wordt veelal gegeven: "Nee, want bestek is eetgerei en hier valt alleen de mes, vork en lepel onder".

Je hebt echter ook serveer bestek, waar de soeplepel en spaghetti tang onder vallen. Volgens Wikipedia zou zelfs de Pizzasnijder als bestek worden gezien.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.9K
SentWierda
3 jaar geleden
Een kaasschaaf is een soort mes. Zoals ook een pizzasnijder een soort mes is.

Antwoorden (4)

Volgens de Van Dale is bestek: vork, lepel en mes, eetgerei voor één persoon.
Dus een kaasschaaf valt daar niet onder.
SimonV
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Bestek is niet per definitie eetgerei. Je hebt ook serveerbestek, zoals de spaghetti tang, soeplepel en zelf pizzasnijder. Al deze vallen onder bestek. Dus ik ben niet geheel tevreden met het antwoord. Iemand een idee?
SentWierda
3 jaar geleden
@SimonV. In de Van Dale staan twee betekenissen. Alleen de eerste is geciteerd.
De tweede betekenis is: Gerei waarmee het bereide voedsel gehanteerd wordt, messen, vorken, lepels, enz.
Dus: alle voorwerpen die naast het bord (kunnen) liggen. Ook een kaasschaaf. Ook een kaasrasp. Ook een messenlegger.
SimonV
3 jaar geleden
“Gerei waarmee het BEREIDE voedsel gehanteerd wordt, messen, vorken, lepels, enz.”
Zoals een soeplepel. Met een messenlegger hanteer je geen bereid voedsel.
Met een kaasschaaf ook niet: je hebt geen kaas bereid. Een fondueprikker zou je er dan wel toe kunnen rekenen.
SentWierda
3 jaar geleden
@SimonV. De norm voor wat bestek is: de metalen en zilveren voorwerpen die op tafel kunnen liggen. Een kaasschaaf kan wel degelijk op tafel liggen om kaas mee te snijden. Een messenlegger is ook een voorwerp dat op tafel kan liggen - alleen om te liggen. En eigenlijk met twee doelen: als sierlijk voorwerp en als voorwerp om het bezoedelen van het tafelkleed te voorkomen.
In de meest uitgebreide zin is alles wat bestek genoemd kan worden: al datgene dat in een bestekcouvert kan worden aangeschaft. Dat kunnen ook speciale couverts zijn, zoals een viscouvert of een dessertcouvert.
Het gaat er niet om wat wij zelf bedenken maar wat al lange tijd de norm is.
En: kaas is bereid - door wie dat doet er niet toe.
SimonV
3 jaar geleden
Het is duidelijk dat de meningen hierover verschillen. Vandaar dat VS op internet hierover ook geen eenduidig antwoord vindt.
Stand tot nu toe kaasschaaf bestek op GV: 1 tegen 3.
Nee. Want bestek is eetgerei: voorwerpen die je gebruikt om eten in passende happen naar je mond te brengen.

Een kaasschaaf valt onder de noemer tafelgerei of keukengerei. Je brengt er geen kaas mee naar je mond, maar gebruikt het om een groot stuk kaas in bruikbare plakken te schaven.
Amadea
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Je hebt ook serveerbestek, waaronder een taartschep. Dus als een taartschep onder de noemer 'bestek' valt, doet de kaasschaaf dat dan ook?
Amadea
3 jaar geleden
Dat klopt niet, een taartschep valt niet onder bestek. Want je steekt geen stuk taart met de taartschep in jouw mond, maar gebruikt daar een gebaksvorkje voor. De enige overeenkomende noemer is dat het gereedschap voor etenswaren betreft.
SentWierda
3 jaar geleden
@Amadea. De (lange) taartschep valt onder bestek, evenals het taartvorkje en de (korte) gebakschep.
Bron: Culinaire encyclopedie Elsevier.
nee kaasschaaf is geen bestek want dat hoort samen bij de soepscheplepel en dat is ook geen bestek
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
SentWierda
3 jaar geleden
@School. De soepscheplepel is bestek, evenals de mosterdlepel, de bowllepel, de puddinglepel, de compotelepel, de saladelepel, de eierlepel en vele andere lepels.
Bron: Culinaire encyclopedie Elsevier.
Ja, een kaasschaaf is bestek: het is een soort mes. Van oudsher worden alle voorwerpen bestek genoemd die als metalen of zilveren hulpmiddel worden gehanteerd op een eettafel. Ook tot het bestek behoren voorwerpen als: kaasrasp, klontjestang, messenlegger. In totaal zijn er meer dan 60 soorten bestek.
Bron: Culinaire encyclopedie Elsevier.