Bij hardgekookte eieren blijft de schil bij afpellen plakken aan het ei. Hoe voorkom ik dit?

sinds minstens 10 jaar is het zo dat bij het overgrote merendeel van de eieren als ik die gekookt heb en de schil wil afpellen, dat de schil op de een of andere wijze blijft plakken aan het ei - tezamen met een vliesje dat tussen het ei (de dooier en het eiwit) en de schil zit; resultaat is een gepelt ei dat in niks meer op een ei lijkt. hele delen ei pel ik mee als ik de schil afpel, hoe langzaam of voorzichtig ook. het ei, praktisch elk ei brokkeld gewoon af bij het pellen. ik snap er geen bal van hoe dit kan, vroeger voor 10 jaar terug kwam dit nooit voor bij eieren en pellen. ik kook ze altijd hard, de dooier en het eiwit zijn dan hardgekookt. ik heb verschillende merken ei uitgeprobeerd, alle scharrelei of vrije uitloop weliswaar. na het hard koken van de eieren leeg ik de pan en met de eieren erin giet ik er koud water op en laat dit een 15 minuten zo staan. daarna gaan ze de koelkast in. vroeger nooit dit probleem gehad ik vraag me sterk af waar dit aan ligt en hoe dit te voorkomen.

6.8K
Abcde
3 jaar geleden
Ik doe hetzelfde als jij. Na het koken giet ik de pan leeg en vul de pan met koud water. De waterstraal laat ik over de eieren lopen. Daarna giet ik het water direct weer af en herhaal het vullen met koud water terwijl de straal over de eieren loopt. Dan voel ik of het water echt heel koud is. Als dat niet zo is herhaal ik het legen en vullen van de pan nog een keer, als het wel zo is haal ik de eieren uit de pan. Het schillen wat ik meteen daarna doe, gaat moeiteloos. Ik sla het ei 1 keer tegen het aanrechtblad en verwijder de schil en het vliesje met de zijkant van mijn duim.
tinus1969
3 jaar geleden
Ik herken dit niet; eieren laten schrikken werkt bij mij gewoon. Overigens laat ik eieren niet in koud water staan. Even paar tellen in koud water, evt herhalen, daarna pellen.
goldpixel
3 jaar geleden
Hoe langer je de eieren kookt ,hoe harder ze worden en makkelijker pellen.Opzetten met warm water,aan de kook brengen en8 min door laten koken dan afgieten en afkoelen met stromend koud water.

Antwoorden (3)

Dit probleem heb je met erg verse eieren. Als de eieren zo'n tien dagen oud zijn, dan pellen ze veel gemakkelijker.
jc54
3 jaar geleden
Schrikken
Wil je ze echt goed laten schrikken: plaats ze dan direct na het koken in een ijswaterbad.

Schudden
Wat je ook kunt doen is de eieren, na het koken en afgieten, schudden in de pan. Hierdoor zullen de eierschalen breken in kleine stukjes. Spoel ze daarna met koud water en de kans dat een deel van de schil loskomt is groot.

Nagel eronder
Duw tijdens het pellen met je nagel onder de schil, volgens dit voorbeeld:
https://youtu.be/fM_jkR9TD_Y
.
Mijn eigen methode:
- Ik hou de eieren 1 minuut onder koude kraan en ga ze daarna (of later) pellen.
- als het dan nog moeilijk gaat, breek ik de schaal in kleine stukjes. Daarna haal ik deze stukjes er zo af.
Toegevoegd op 17 februari 2021 07:32: tekst
SimonV
3 jaar geleden
Hoe verser het ei, hoe moeilijker te pellen. Zorg dus dat het ei zo'n 10 dagen oud is...dan zijn ze het lekkerst en de aroma's meer ontwikkeld sinds de leg. Een kakelvers ei is eigenlijk niet te pellen! Zet ze ook niet op in het water, maar leg ze in heet water, breng dit weer aan de kook en laat ze op laag vuur verder koken tot de gewenste hardheid.
Na het afschrikken laat je ze even in het water staan en als ze niet meer te heet zijn, pak je het ei op en legt het hard op het aanrecht, waar je het vervolgens rolt tot de schil helemaal gekneusd is. Je zult zien dat je de schil er vrijwel in een keer vanaf kunt halen.
Het resultaat is nu een mooi gaaf eitje.

Je kunt het gekookte ei ook in een klein (diepvries)doosje met een flinke laag water doen. Sluit het deksel en schud het doosje. De schil gaat er nu ook makkelijk af.

Heb je toevallig baking soda (zuiveringszout) in huis, dan kan je hiermee ook de schil van eieren makkelijker verwijderen. Je gaat als volgt te werk; Doe de eieren in een pannetje en doe er 1 lepel zuiveringszout bij. Giet er koud water bij en zorg dat ze net onder staan. Zet ze op en wacht tot het water flink kookt. Zet het vuur uit en laat ze dan 10-12 min. staan met de deksel op de pan. Giet het water af en laat er koud water bij lopen om ze af te schrikken. Ook nu zal je ze makkelijk kunnen pellen.
amc