De prijs van de kroket is enerzijds afhankelijk van de ingrediënten, maar anderzijds ook van de hoeveelheid die ervan wordt geproduceerd.
Vegetarische kroketten worden veel minder gemaakt dan vleeskroketten, en daarom zijn ze duurder.
Je kunt wel stellen dat alles wat afwijkt van de 'meest voorkomende' duurder zal zijn.
Toegevoegd op 18 januari 2021 10:53: tekst
3 jaar geleden
Daar zijn diverse argumenten voor, die elkaar aanvullen/versterken.
1. Een vleeskroket is standsaard. Een vegetarische kroket wijkt af van de norm; het is een exclusief product. Dus een hogere stuksprijs
2. Een vleeskroket is standaard. Dus hoge productie, lage stuksprijs. Een vegetarische kroket kent daardoor een hogere stuksprijs.
3. Een vegetarische kroket is gezonder dan een vleeskroket. Voor een gezonder product kun je een hogere prijs vaststellen.
3 jaar geleden
SentWierda
3 jaar geleden
Tip voor de mingevers: dezelfde drie economische argumenten gelden bijv. ook voor Chocomel vol (de standaard) en Chocomel halfvol.
Waarom is in de supermarkt Chocomel halfvol duurder dan Chocomel vol?
SimonV
3 jaar geleden
Minnen zijn niet van mij, maar je stelt dat Chocomel halfvol duurder is. Dat klopt niet. Deze is bij de Jumbo even duur als de Chocomel vol. Hiermee haal je je eigen antwoord onderuit…
SentWierda
3 jaar geleden
@SimonV. Als ik iets beweer, dan is het juist. Bij vele supermarkten, zoals Deen, is halfvol duurder dan vol. Halfvol 1,60 euro per literpak; vol 1,50 euro per literpak.
Trouwens: dat halfvol bij Jumbo even duur is als vol, is op z'n minst merkwaardig. Want qua samenstelling is halfvol een goedkoper product dan vol. Dat zul je met me eens zijn
De oorzaken hiervan zijn onder meer de hoge ontwikkelingskosten die terugverdiend moeten worden, de lage marge op vlees en de concurrentie.

Hoge ontwikkelingskosten
Om van plantaardige ingrediënten een product te maken dat smaakt, ruikt en “voelt” als vlees is een uitdaging. De productie van nepvlees is, net als de markt, nog in ontwikkeling. Omdat er nog veel uitvindingen gedaan moeten worden zijn de kosten voor onderzoek en ontwikkeling hoog.

Lage marge vlees
Een andere reden voor de duurdere vleesvervangers is dat er op vlees een heel erg lage marge zit. Want in tegenstelling tot vleesvervangers, is vlees vaak merkloos. Omdat consumenten merkloze producten vaak bij de goedkoopste aanbieder kopen, gaan supermarkten stunten met vlees. Door te consumenten te lokken krijgen de supermarkten meer klandizie (en dus meer omzet), en zo is de kiloknaller ontstaan. Op het kiloknaller-vlees zit een kleine marge, terwijl supermarkten voor vleesvervangers een hogere marge hanteren.
De negatieve effecten op het milieu van de vleesindustrie worden op dit moment niet doorgerekend in de prijs, en dat zorgt er ook voor dat vlees zo goedkoop aangeboden kan worden.

Concurrentie
Volgens de oprichter van De Vegetarische Slager is 20% van de winkelwaarde van vleesvervangers toe te schrijven aan de inkoop van de grondstoffen door de producent. Door de hoge kosten van onderzoek, ontwikkeling en marketing, en de relatief kleine afzetmarkt zijn de prijzen aan de maat. In de toekomst zal de markt van de vleesvervangers groeien (ABN AMRO voorspelt 8% marktgroei), en dan zullen ze kunnen concurreren met goedkoop vlees. Dan zullen ook de prijzen voor nepvlees dalen.
SimonV
3 jaar geleden
Helaas ligt het gewoon aan de winst marge, op vegetarische producten wordt meestal 40% gehanteerd, op vlees 20. Het zou dus best goedkoper kunnen, maar het gaat die bedrijven echt niet om milieu of dierenwelzijn...
een jaar geleden