Waarom verkleurt mijn zelfgemaakte aardbeien-rabarberjam?

Ik heb de potjes in kokend water met soda gelegd alvorens ze met jam te vullen. Daarna de gevulde potten 5 minuten op de kop gezet. Ik bewaar de jam buiten de koelkast maar na een paar maanden wordt de jam steeds bruiner. Ik vraag me af hoe dat kan en of het te voorkomen is.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
5.7K

Antwoorden (3)

Kunnen de potten zonlicht opvangen? Het best bewaar je ze in een donkere, koele kast.

Een andere mogelijke oorzaak is dat je de jam te lang gekookt hebt.

Verder kun je citroensap toevoegen om de originele kleur van de vruchten langer te behouden.
Amadea
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Dank je wel voor je uitleg & tips!
Of dit een antwoord is op je vraag weet ik niet, Jolande. Ik spreek hier alleen vanuit eigen ervaring. Wanneer ik rabarber kook en het een paar dagen bewaar in de koelkast, of buiten de koelkast, wordt de kleur bruiner. Jam van rabarber en aardbeien heb ik zelf nooit gemaakt.
Ik hoop dat je de potjes wel met kokend water hebt gespoeld nadat ze in soda lagen? Als dat niet zo is dan kan de verkleuring wellicht ontstaan zijn door de soda-resten. Ik neem aan dat je daar wel aan hebt gedacht.

Bij veel inmaak procedures, jam of chutney, of inmaak in azijn of zout, heb ik gemerkt dat de kleur van de inhoud van potjes verandert mettertijd. Vooral als het rode vruchten zijn.
Hoe jam uit de winkel zo rood kan blijven weet ik niet, kleur-vasteid kan ook van het zoet middel afhangen dat gebruikt wordt stel ik me zo voor. En wellicht een zuurmiddel ook.

Bij het maken van chutneys, waar allerlei kruiden en specerijen gemoeid zijn, ontstaat ook verkleuring mettertijd. Inmaak producten op heldere natuurazijn, of iets roze gekleurde cider-azijn, zonder bijkomende specerijen en kruiden, blijven doorgaans het best kleurbestendig heb ik gemerkt.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ik spoel de potjes altijd goed uit na hun soda-bad; ik neem aan dat het daar niet aan ligt. De potjes jam staan niet in het donker. Ik denk dat dat een belangrijke rol speelt. En wellicht heb ik de jam wat te lang gekookt.
Bedankt voor je reactie in elk geval!
Dit is niet ongebruikelijk en vooral bij aardbeienjam komt dit vaak voor. De bruining is een natuurlijk proces met aardbeien en vooral rassen met zeer lichte pulp of bessen die te vroeg zijn geoogst, zijn er vatbaar voor. Hoe later de vruchten werden geoogst en hoe meer tijd ze nodig hadden om te rijpen, hoe langer ze hun kleur behouden.Zelfs in de kelder kan dit grijs of bruin worden gebeuren en dit komt door het licht, dat het natuurlijk pigment van deze vrucht vernietigt. Het kan geen kwaad om te eten, maar het oogt minder smakelijk.
Indien je de jam langer wilt bewaren mét een mooie rode kleur, kan je beter tijdens de bereiding wat citroensap toevoegen omdat dit de kooktijd verkort . Het zuur in het sap bevordert namelijk de bindende werking van de pectine.Wanneer hij dan helemaal afgekoeld is, de pot (niet helemaal gevuld vanwege het uitzetten) invriezen. Ook na 1 jaar zal hij dan nog mooi rood zijn! Het verdient wel aanbeveling om de pot dan met een iets bredere diameter te nemen.
Je kunt de jam echter ook in een diepvriesdoos doen of zelfs in een houder voor ijsblokjes als je handige individuele porties wilt hebben.

Wil je de jam gebruiken, haal je de jam een dag ervoor uit de vriezer en laat hem langzaam ontdooien. De volgende ochtend is hij dan heerlijk fris en mooi rood gebleven.
amc
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Dank je voor je uitleg & tips!