Gele vulling kan zijn vla / pudding / custard.
Heel anders is room / banketbakkersroom. Deze laatste wordt gemaakt en gebruikt door ... jawel de banketbakker.
De donuts komen uit de fabriek.

"Gevulde donuts zijn afgeplatte bollen die zijn geïnjecteerd met fruitconserven , room , vla of andere zoete vullingen en vaak worden ondergedompeld in poedersuiker of afgemaakt met glazuur. Veel voorkomende soorten zijn de Boston-crème , kokosnoot , limoen en gelei."
( https://nl.qaz.wiki/wiki/Doughnut#Filled )
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
LeonardN
3 jaar geleden
@jodokus52 Dit is een ja/nee-vraag. Je komt met allerlei statements, maar laat enige conclusie achterwege.
Mogelijke antwoorden zijn: -Ja, daar zit banketbakkersroom(bbr) in, anders dan de naam doet vermoeden is bbr namelijk niet per se door een banketbakker gemaakt. De vulling die in een DD zit is gewoonweg gelijk aan bbr.
-Nee, de ingrediënten van de vulling zijn afwijkend/de vulling is gele pudding/
Ja, dat is banketbakkersroom, of bavarian(vaak incorrect genaamd als het om donuts gaat), of crème pâtissière

Dunkin' Donuts verkoopt donuts met "banketbakkersroom", wat ze op de site met een spelfout als banketsbakkersroom noemen.
https://kijkopsteenbergen.nl/dunkindonuts-trekt-de-nodige-belangstelling/
"
Een Donut is gemaakt van speciaal donutdeeg en is er met en zonder een gat in het midden. Die met een gat hebben geen vulling, de donuts zonder gat zin gevuld met smaken als caramel, witte cholade, banketbakkersroom, jam en cheesecake. De mensen zijn er gek op”.

Als je echter op de site kijkt staat er achter banketsbakkersroom ook (bavarian). Dat lijkt in eerste instantie te wijzen op wat wij bavarois noemen.
"
A Girl Is Born
Keuze uit: Nutella, Witte Chocolade, Aardbei, Banketsbakkersroom (bavarian) en Chocolade.
"

Kijk je op de Engelse pagina voor bavarian cream, zou je in eerste instantie denken dat je met bavarois te maken hebt.
Echter daar stelt men weer dat donuts met bavarian geen echte bavarois bevat maar eigenlijk een versie van "crème pâtissière".
https://en.wikipedia.org/wiki/Bavarian_cream
(American "Bavarian Cream doughnuts" are filled with a version of a crème pâtissière (pastry cream), not true bavarois.)

Crème pâtissière is weer gelijk aan banketbakkersroom.
https://www.google.com/search?client=opera&q=crème+pâtissière&sourceid=opera&ie=UTF-8&oe=UTF-8