Vroeger in mijn jeugd en kinderjaren lustte ik groente niet zo, maar sinds 10-20 jaar wel. Hoe kan dat?

toen ik onder de (ongeveer) 18-20 was at ik groenten niet zo graag. ik ben wel vegetarier, maar dat terzijde. ik weet niet precies hoe het kwam dat ik bv spruitjes niet lekker vond, van wat ik me herinner - ik vond ze bitter zuur etc, maar nu ervaar ik dit als anders, ik vind spruitjes zelfs lekker, ik zie niet meer in waarom dit vroeger anders was. dit is sinds 10-20 jaar terug veranderd, ik weet niet echt of dit gelijdelijk ging of ineens, het is me niet echt opgevallen tot een paar jaar terug. ik lust nu graag allerlei soorten bonen,spruitjes,bloemkool etc. dit geldt ook voor andere levensmiddelen zoals karnemelk, dit vond ik vroeger vies en kreeg ik niet weg in mijn jeugdjaren moest er altijd suiker bij doen vanwege de smaak, wel dronk ik toen graag melk maar geen karnemelk. nu daarentegen drink ik graag karnemelk en vind ik gewone melk te ¨flauwtjes¨. er zijn ook veel dingen nog steeds hetzelfde, ik lust graag patat, aardappel, pittig, kaas. - maargoed, hoe komt het dat ineens er zoiets kan veranderen op een bepaald gebied ergens, en waardoor ?

1.2K
MasterSword
3 jaar geleden
ben 37 en lus nog steeds geen groente.
(behalve als het geen smaak heeft) dat is het nadeel van een superproever

Antwoorden (2)

Dat is inderdaad te verklaren.
Bitter wordt instinctief als mogelijk giftig ervaren vanwege evolutionaire vorming. Ook hebben kinderen meer smaakpapillen dus als je eenmaal iets als niet lekker ervaart, dan is die ervaring ook heftiger.

https://www.upkinderopvang.nl/magazine/blegh-dit-is-waarom-kinderen-echt-geen-spruitjes-lusten/
Pas op, giftig!
Groentes als witlof en spruitjes zijn bitter en daar houden de meeste kinderen niet van. De oorzaak daarvan, komt nog van heel vroeger. Onze smaakvoorkeuren hielpen ons vroeger om snel te bepalen of iets giftig was. Zoet en vet eten was veilig, terwijl giftige planten vaak een bittere smaak hadden. Hierdoor kregen onze voorouders een afkeer voor bittere smaken en waren ze gek op zoetigheid. Dat verklaart ook meteen waarom pasgeboren baby’s moedermelk zo lekker vinden. Dat is ook zoet van smaak en vettig.

Meer smaakpapillen
Kinderen zijn vaak heel uitgesproken in hun smaak, iets is reuze smerig of om te smullen zo lekker. Er zit weinig tussenin. Die sterke smaak is geen aanstellerij, kinderen en volwassen proeven écht anders. Dat komt doordat kinderen simpelweg meer smaakpapillen hebben. Bij kids zitten ze verspreid door de hele mond, bij volwassenen alleen nog op de tong. Het is dus niet zo verwonderlijk dat je kind op sommige smaken veel heftiger reageert!
3 jaar geleden
Ivana
3 jaar geleden
Grappig. Onze twee reacties. De jouw een 'technische' uitleg. De mijne als moeder van 4 kinderen (die inmiddels ook weer kinderen hebben).
LeonardN
3 jaar geleden
Ouders van een goede vriend van mij hadden dat principe niet goed door. Hij is op latere leeftijd naar een diëtiste gegaan, omdat hij eigenlijk maar een paar dingen at. Hij vertelde dat zijn ouders hem een keer net zolang aan tafel hebben laten zitten tot hij een bepaald gerecht op at. Dat zal hij nu dus nooit meer eten.
Ivana
3 jaar geleden
Er zat iets achter, achter dat: je blijft zitten tot je bord leeg is. De oorzaak was in mijn jeugd de hongerwinter. Na de oorlog hoorden veel kinderen : "wij weten wat honger is, jullie niet, dus eet je bord leeg en wees dankbaar". Ik kan dat wel begrijpen, ik ben een oorlogskind, maar alle kinderen die na de oorlog geboren zijn, hadden daar geen boodschap aan. Maar de dreiging bleef nog veel generaties hangen: Eet je bord leeg, anders mag je niet van tafel.
Vaak werd je als kind eten opgedrongen. Je at het maar op en anders....! Ik weet natuurlijk niet of het bij jou zo was, maar als een kind spelenderwijs alles mag proeven en er geen dwang is, dan gaat het vanzelf. Mijn kinderen mochten ieder een of twee dingen gewoon niet lusten, geen probleem. Als de dwang wegvalt, ga je er later anders tegenaan kijken en opnieuw proberen. Je ontdekt dan je eigen smaak (die best veranderen kan). Helemaal niet vreemd dat je nu dingen wel lust, die vroeger tegenstonden.
Eet smakelijk. :)
3 jaar geleden
LeonardN
3 jaar geleden
+Op een gegeven moment had ik na mijn 20ste ook een periode dat ik juist bepaalde smaken wilde proberen. Hoe sterker een kaas smaakte des te beter, terwijl ik vroeger niet verder kwam dan jong belegen (maar liever jong had).