In theorie is dat mogelijk maar dan moet zo'n "no show-boete" wel zijn vastgelegd in een overeenkomst. Zoals ook tandartsen tijd in rekening mogen brengen als een patient zich kort van tevoren zo maar afmeldt en de tandarts daardoor met een gat (gaatje :-) blijft zitten voor gereserveerde tijd.

Ik ken echter geen restaurant dat dit zo regelt. Kennelijk vindt men het klantonvriendelijk maar het is een bron van ergernis: wel reserveren maar met vage smoesjes last minute wegblijven.
.
Van de site van Koninklijke Horeca Nederland:

Schade verhalen
Als je schade hebt opgelopen door een annulering kun je deze verhalen op jouw gasten op basis van de door KHN opgestelde Uniforme Voorwaarden Horeca (UVH). Je moet de UVH dan van toepassing hebben verklaard op de overeenkomst, de reservering dus. Je kunt de voorwaarden in het Nederlands, Engels, Duits en Chinees downloaden op khn.nl/uvh.

Hoeveel kun je in rekening brengen?
Welk bedrag je aan de gast in rekening kunt brengen is afhankelijk van het tijdstip van annulering, type reservering en of het individu- en of een groep betreft.

Annuleringskosten
De annuleringskosten zijn altijd een percentage van de reserveringswaarde. Bij 'no show' kun je de volledige reserveringswaarde in rekening brengen. Je kunt de schade eerst zelf proberen te verhalen door de gast meteen per brief te wijzen op de annuleringsaf- spraken. Ontvang je geen betaling, dan kun je via een incassobureau jouw vordering uit handen geven. Kijk hier voor meer informatie over de mogelijkheden die je hebt als een gast een reservering annuleert.

Tips tegen 'no shows'
KHN heeft een aantal tips opgesteld om no shows tegen te gaan.
Toegevoegd op 17 juli 2020 20:52: bron