Waar komt een druif oorspronkelijk vandaan?

En is er ook een verschil van afkomst wanneer je een andere kleur druif hebt?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
5.4K

Antwoorden (2)

De druif behoort tot de Vitaceae, in het Nederlands de wijnstokfamilie. Deze familie is oorspronkelijk afkomstig uit het gebied rond de Zwarte Zee m.n. Armenië en is vandaar verspreid over de rest van Zuid‑Europa, Azië, Noord‑ en Zuid‑Amerika, Zuid‑Afrika, Nieuw Zeeland, Australië en Namibië. De familie is uitgebreid en telt ongeveer 600 soorten.
fremar
3 jaar geleden
De gedomesticeerde druif komt uit het Nabije Oosten, de teelt begon 6000-8000 jaar geleden.
Je kunt enigszins zien waar druiven vandaan zouden kunnen komen:

Bien Donne
Ronde, groene tot amberkleurige druif met middelgrote bessen (22 – 23 mm). Normale trosvorm. Voornamelijk geïmporteerd vanuit: Zuid‑Afrika.

Queen of Vineyard of Regina dei Vigneti
Middelgrote ovaalvormige bessen die geel tot groengeel van kleur zijn. Ook hier is de smaak zoet met een vleugje muskaataroma.
Belangrijkste herkomstgebieden zijn: Italië en Zuid Afrika..

Victoria
Een langwerpig, ovaalvormige zeer grote druif, groen gekleurd met stevig vruchtvlees. De smaak is niet uitgesproken zoet. Door de grote bessen is de trosvorm ook meestal groot. Afkomstig uit: Zuid‑Afrika en Italië.

Almeria / Ohanes
Ovale bessen met stevige schil, groen tot amber gekleurd. Een zeer goede bewaardruif. Landen van herkomst zijn: Spanje, Italië, Chili en Australië.

Dauphine
Grote ovale bessen die groen tot amber van kleur zijn. Dauphine zijn erg zoet van smaak Afkomstig uit: Zuid Afrika.

Muskaat van Alexandria
Middelgrote ronde tot ronde bes, groen tot ambergekleurd. Hoe meer ambergeel gekleurd hoe sterker de muskussmaak is.
Voornamelijk in de Nederlandse kassen geteeld, maar ook afkomstig uit Frankrijk, Italië en Spanje.

Thompson Seedless
Een ovaal tot wat langwerpige bes die groen tot amber geel gekleurd en 18 –22 mm groot is. De smaak van deze druif is zeer zoet en de schil van de bes is zeer dun. Door de langwerpige vorm zijn de bessen over het algemeen in diameter kleiner dan de soorten met een ronde vorm. Wordt voornamelijk geïmporteerd uit: Chili, Californië en Zuid‑Afrika.

Superior of Sugraone (Festival)
Een ronde tot ovale druif met een groene tot ambergroene kleur. De smaak van Superior is zoet en de schil van deze druif is normaal. Houdbaarheid van deze druif is vrij kort.
Afkomstig uit: USA (Californië), Zuid‑Amerika, Italië en de nieuwe teeltgebieden in Afrika

Sultana/Sultanine
Kleine geel tot bruine wat ovale bes, stevig van vruchtvlees en schil. De kleur is sterk afhankelijk van het teeltgebied. De trosvorm is matig, erg dicht met een korte steel. De smaak is goed en zoet, een goede tafeldruif, die veel weg heeft van een Thompson Seedless. Sultana wordt veel voor rozijnen gebruikt
Landen van herkomst zijn Turkije en Zuid Afrika.

Etcetera.
SimonV