Zijn bloem, tarwemeel en zelfrijzend bakmeel overal voor langere tijd uitverkocht?

Ik ben nu bij 10 verschillende supermarkten in mijn stad geweest voor bloem, tarwemeel en zelfrijzend bakmeel. Maar overal lijkt het voor langere tijd te zijn uitverkocht. Ik ben nu zeker al 3 weken hiernaar op zoek maar grijp steeds mis. Als ik bij de klantenservice vraag wanneer het weer wordt geleverd weten ze het niet. Of ze bellen een vakkenvuller die dan zegt dat het om 18.00 uur wordt geleverd. Maar als ik dan om 20.00 uur in de winkel kom is het er niet en bij navraag nog niet geleverd. Is overal nou schaarste op deze producten? Ik bak heel graag maar ik ben nu echt door mijn voorraden heen. Veel heb ik niet nodig 2 pakjes van elk product. Bestellen en dat ik het op een later moment op kan halen doen ze niet aan. Hoe kom ik nog aan deze producten?

3.4K
Amadea
4 jaar geleden
Mijn ervaring is dat een fietstochtje naar een supermarkt in een naburige kleine plaats dé oplossing is. Hier in de grote supermarkten wordt alles weg gehamsterd. Maar dorpsbewoners hamsteren minder, want die kunnen toch de volgende dag weer naar de winkel lopen.
Pieterke
4 jaar geleden
Probeer het eens bij een Turkse of andere buitenlandse winkel. Bij mij in de buurt hebben die het nog wel.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Iedereen is aan het bakken in deze tijd.
Het kan dus zijn dat het snel uitverkocht is in de winkel. Denk niet dat er een schaarste is.
Utrecht
4 jaar geleden
Heel Holland bakt....
liveisgreat
4 jaar geleden
Als je er niet geraakt om 18 u is het soms weg idd.
Maar als je er lang niet aangeraakt, dan kan je altijd voor online gaan. bijvoorbeeld https://www.demolenwinkel.nl/meel-en-bloem/ en zo zijn er nog andere.
Hoewel overheden bij hoog en laag beweren dat er niet gehamsterd moet worden, gebeurt het nog. En leidt tot ander aankoopgedrag. Ik heb nu bv. meer dingen gekocht omdat ik weet dat die gehamsterd worden en ik er anders niet meer aan geraak voor weken. Dus niet omdat ik voedseltekorten vrees. En dan gaat het bij mij over enkele pakjes, ik zag mensen karren vol dingen meeslepen en dacht "oh jee... die hebben voorraad voor de komende 5 jaar".
Dat "uitverkocht" zijn komt doordat de toelevering de vraag niet kan volgen. Dat geeft het idee van schaarste, maar die is er niet. Mocht iedereen gewoon kopen voor bv 14 dagen, dan zou er echt genoeg zijn. Maar de productie is niet voorzien op mensen die kopen voor 5 jaar natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Bij de natuurvoedingswinkel zag ik laatst van allerlei bakmangsels voldoende. Ook bloem. Wel iets duurde, maar het was er in ieder geval.
HeerVoldemort
4 jaar geleden
Absurd, ik was laatst bij de Aldi, nam iemand 4 dozen met flessen zonnebloemolie mee en 50 zakken bloem. Ik hoop dat de beestjes in die bloem kruipen en dat de olie maar ranzig mag worden. Maar idd, bij ons in het dorp bij de plaatselijke Plus is er nog wel voldoende bakmeel e.d.

Antwoorden (1)

Nee, dat is tijdelijk geweest. Het blijkt een algemeen overlevingsmechanisme te zijn om bij een dreigende noodsituatie toiletpapier en bakmeel te gaan hamsteren. Niemand heeft daar een plausibele verklaring voor, angst geeft het mensen in hun hoofd en dat is er niet uit te krijgen.

Nu het langzamerhand duidelijk wordt dat de sociale onthouding positieve effecten heeft op het indammen van de hoeveelheid coronabesmettingen komt er weer genoeg voorraad in de supermarkten om niet voortdurend meer lege schappen aan te treffen.
. . .
Denk ook aan de uitdrukking: Angst is een slechte raadgever. Hoe waar is die in dit geval weer!
Toegevoegd op 15 april 2020 13:08: tekst
Amadea