Is het noodzakelijk om suikers te gebruiken voor het maken van kokosmelk-yoghurt?

Ik wil kokos-yoghurt maken maar dan ongezoet; ben ik verplicht om suikers toe te voegen hiervoor?

Op YouTube zijn er heel veel recepten te vinden waar mensen geen suikers gebruiken in het recept, ook in het onderstaand recept gebruiken ze geen suiker:

https://www.eetgoedvoeljegoed.nl/recipe/kokosyoghurt-uit-de-yoghurtmaker-zonder-suiker

Ik vraag mij af hoe dit mogelijk is?

Zijn suikers noodzakelijk om yoghurt te maken en wat voor nut (voor- en nadelen) heeft het als men wel of geen extra suikers toevoegt aan het recept?

PS: heb nog nooit yoghurt gemaakt. Ik wil geen zoete yoghurt, eerder een zure yoghurt.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.5K

Antwoorden (2)

Neehoor, het maken van kokos yoghurt kan makkelijk zonder toegevoegde suikers. Het is maar waar je van houdt.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Begrijp ik het goed dat wanneer je geen suikers voegt er een zure snaak ontstaat?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@memo951
Nee, dat begrijp je niet goed.
De zure smaak ontstaat door de melkzuur die tijdens de fermentatie wordt gevormd uit de aanwezige suikers. Je hoeft echter geen extra suiker toe te voegen, omdat voldoende suikers en koolhydraten aanwezig zijn.
Je vraagt je ook af hoe dit mogelijk is.
De fermentatie van yoghurt uit melk vindt plaats door het omzetten van de lactose (melksuiker) in melkzuur. Kokosmelk bevat geen suikers zoals lactose, glucose of sacharose, maar wel koolhydraten. Deze koolhydraten kan je vergelijken met dextrine, maltodextrine of zetmeel. Ze worden tijdens de fermentatie eerst omgezet in enkelvoudige suikers en daarna direct in melkzuur. Dat is de reden, dat je geen extra suiker hoeft toe te voegen voor de fermentatie. Omdat alle suiker wordt omgezet in melkzuur krijg je een zure en niet zoete yoghurt.