Is er een kans dat we schadelijke/giftige stoffen binnen krijgen via het kraanwater?

Simpel gezegd: Hoe goed is ons kraanwater gefilterd?

Ik vraag mij dit af omdat ik mij voor kan stellen dat er nogal wat troep in ons water terecht komt van huishoudens die verschillende schadelijke schoonmaakproducten gebruiken tot aan bedrijven die chemicalien etc. (illigaal) loodsen.

In lijn met deze vraag ben ik ook benieuwd naar hoe ziektes of ziekteverwekkers, bloed etc. uit ons water wordt gehaald en hoe groot of klein de kans is daar je daarvan besmet kan raken.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (1)

Het Nederlandse drinkwater behoort bij het beste wat je in Europa kunt drinken. Het drinkwater staat onder strenge controle van chemische analyses en je wordt er dus niet ziek van.
De drinkwaterzuivering is een gecompliceerd proces. Bovendien wordt het water zoveel mogelijk opgepompt in gebieden waar het water veilig is. Je kent ongetwijfeld de blauwe borden met "drinkwaterbeschermingsgebied".
Zuiveren
De rivieren, de duinen en de bodem noemen we de bronnen van ons kraanwater. De drinkwaterbedrijven moeten er heel wat voor doen om ervoor te zorgen dat het water uit de bodem en rivier uiteindelijk bij jou thuis uit de kraan stroomt. Hoe ze dat zuiveren precies doen, kun je in de video (bron: NTR) (in eerste link) en in de afbeeldingen hieronder zien (bron: Evides). Op de website van jouw drinkwaterbedrijf, kun je lezen welke drinkwaterbronnen er in jouw regio zijn en via welke methode het water gezuiverd wordt.
De zuiveringsprocessen:
Het water dat bij u uit de kraan komt, maken wij uit drie verschillende bronnen: oppervlaktewater, geïnfiltreerd duinwater en grondwater. In onze zuiveringen maken we hier via een uitgebreid proces van zuiveringsstappen betrouwbaar drinkwater van.

Via een leidingnet van ruim 14.000 kilometer leveren we het af bij uw woning of bedrijf. Het zuiveren van water tot drinkwater gebeurt op elke locatie op een iets andere wijze. Dit hangt onder andere af van de bron.
Toegevoegd op 02 februari 2020 17:05: bron, tekst, afbeelding
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Bedankt voor de uitgebreide uitleg. Ik weet niet waarom maar ik was altijd in de veronderstelling dat wij ook deels het water weer (her)gebruikte wat in het riool terecht komt. Het leek mij al niet logisch maar als ik het goed begrijp komt het water uit de kraan dus uit:grondwater, oppervlaktewater (rivier) en duinwater? Wat gebeurt er met het rioolwater? Komt dat in de zee terecht?