Hoe kan het dat een Pools winkeltje de ponds pakken D.E. koffie goedkoper verkoopt dan Albert Heijn?

Het scheelt 2 euro. Verdient AH er zoveel aan of hoe zit dat?

4 jaar geleden
4.1K
LeonardN
4 jaar geleden
Ben je er absoluut zeker van dat je niet de 250g en de 500g pakking vergelijkt? https://www.kruidvat.nl/douwe-egberts-aroma-rood-snelfilter-koffie/p/374164?gclid=CjwKCAiA1L_xBRA2EiwAgcLKA3ttIksrMhVWmvCq1ZO6yEmAo-8w1lst55QLwlh9AcnWMiym8w7yXBoC52oQAvD_BwE
https://www.ah.nl/producten/product/wi3737/douwe-egberts-aroma-rood-filterkoffie?gclid=CjwKCAiA1L_xBRA2EiwAgcLKA74AsCbtpMpLzAsBTXQL62ySRNZKzUXkQnMENx2Dw2yhJbYjksg67BoCMoEQAvD_BwE Dat scheelt precies rond de 2 euro. Als ik zo op webshops kijk zie ik voor 500gr overal tegen de 6euro.
Waar ook nog verschil in zit is ongemalen koffiebonen Heb je een pak gekocht bij het Poolse winkeltje?
Wat is daar dan de prijs?
100% zeker dat dan geen 250g is?
ronron1212
4 jaar geleden
Kans is heel groot dat het om 250gr gaat
Pieterke
4 jaar geleden
Ik weet 100% zeker dat het een pondspak is. Mijn vriendin, die in een heel ander deel van het land woont, koopt haar koffie ook stukken goedkoper bij buitenlandse winkeltjes en dan gaat het om exact dezelfde merken en hoeveelheden als bij de "gewone"supermarkt. Ik heb ruim 3 euro betaalt en bij AH betaal je ruim 5 euro. Ik heb het bonnetje niet meer maar ik heb het direct toen ik thuiskwam vergeleken.
Pieterke
4 jaar geleden
ronron1212. Ik zie toch dat het een ponds pak is? Dat staat er toch ook duidelijk op? Het pak is al op en de verpakking al weg anders zou ik er een foto van maken.
LeonardN
4 jaar geleden
Winkels betalen in de regel minder dan dat jij ervoor betaalt.
Als je een eigen bedrijfje (KvK) hebt kan je zelfs al bij de Makro soms goedkoper inkopen. https://www.folderbode.nl/makro/folder-food-vanaf-woensdag-29-01-2020/
2 pakken voor €8,16 is 1 pak voor €4,08.
En de Makro koopt het ook weer ergens in, voor nog minder waarschijnlijk. Als de Poolse winkel dat dus ook doet zouden ze zo een vrij lage prijs kunnen krijgen. En als ze er dan weinig marge op doen, om zo klanten te trekken (die dan ook weer andere spullen kopen), kunnen ze toch winst behalen. De vraag is wat is de minimale prijs die DE rekent voor een pondspak aan de grootste handelaren?
AH zal een van de grote inkopers zijn. Dus dat een klein buitenlands winkeltje het zo goedkoop kan krijgen is wel wat bijzonder.
Pieterke
4 jaar geleden
Bedankt voor jullie reacties.
Inekez1
4 jaar geleden
Kijk ook even naar de houdbaarheid van de goedkopere pakken koffie. Koffie is lang houdbaar, maar als de datum op de verpakking nadert willen ze graag sneller van de voorraad af en wordt die goedkoper aangeboden. Overigens kun je ook na die datum de koffie nog prima drinken.
Pieterke
4 jaar geleden
Bedankt voor je reactie Inekez1.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Koffie en landen (buitenlandse winkels).
Ik begrijp het ook niet hoor Pieterke.
Voorbeeld: Jacobs kaffee is Duitse koffie (Bremen).
In Duitsland kost een pond tussen de 5 en 6 euro.
In Nederland bij AH €3,09.
Ga je naar AH XL in Kerkrade (Duitse grens) dan is een gangpad alleen maar Jacobs koffie en Melitta. En ja, de Duitsers kopen hier hun Duitse koffie massaal in.
Zal ook wel zoiets zijn, omdat het winkeltje Pools is......
Pieterke
4 jaar geleden
Dank voor je reactie Simonsdochter.
SentWierda
4 jaar geleden
@Simonsdochter. De prijsverschillen bij Duitse merken aan weerszijden van de grens zijn inderdaad groot: vele euro's op een 500 gramspak. Ook binnen Duitsland kan het vele euro's schelen. Bij Kaufland betaal je normaal 6,49 euro voor Dallmayr koffie, nu als aanbieding 3,59 euro. Bij Markant betaal je normaal 6,79 euro voor Idee koffie, nu als aanbieding 3,59 euro.

Antwoorden (3)

Heel vaak gaat het over goedkoop in te kopen restpartijen.
Een restpartij is een overschot aan artikelen dat kan voorkomen tijdens elke fase van de goederenstroom van fabrikant tot aan retailer. Restpartijen kunnen ontstaan door overproductie bij de fabrikant waardoor ze als overtollige voorraad in het magazijn achterblijven.
Voor de opkopende partijhandelaar biedt een restpartij een inkoopvoordeel omdat deze vaak onder de marktprijs ingekocht kunnen worden. De functie van de partijhandelaar bij restpartijen bestaat er vooral uit dat deze de producten via een ander verkoopkanaal kan aanbieden, een kanaal waarbij prijs vaak meer doorslaggevend is.
Je vindt dit heel vaak bij koffie en poedersoep die dan als verkoopstunt worden aangeboden.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
+ en tevreden met minder winst, vaste lasten zijn lager dan bv die van de supermarkten met hun grote oppervlaktes.
Pieterke
4 jaar geleden
Dank voor je antwoord!
Pieterke
4 jaar geleden
Dank je JoanDarc voor de aanvulling.
De Poolse supermarkt koopt slim in - veel goedkoper dan AH.
In welke taal/talen staat de tekst op de verpakking? Als het niet uitsluitend Nederlands is, dan is het import: een restpartij voor een gering bedrag.
Zo heb ik afgelopen week Sanex gekocht met o.a. Griekse tekst - zeer voordelig. En vandaag brie, met teksten in o.a. Pools, Deens en Zweeds - 200 gram voor 50 cent. In beide gevallen in een gewone Nederlandse supermarkt.
Als een supermarkt zeer voordelig inkoopt kun ze ook zeer voordelig verkopen - en toch met winst.
4 jaar geleden
Pieterke
4 jaar geleden
Bedankt voor je reactie. Het was exact dezelfde (Nederlandse) tekst als op de pakken die ik anders bij AH koop.
Er zijn in Nederland een aantal Poolse winkeltjes van de Poolse supermarktmarktketen Groszek. De voedseldistributeur begon in 2000 met de eerste franchisevestiging en heeft inmiddels honderden winkels in een aantal landen.
De formule is eigendom van de beursgenoteerde Eurocash Group, die met een marktwaarde van ongeveer 1,2 miljard euro de grootste Poolse distributeur in consumentengoederen is. De formule werkt eenvoudig: Groszek onderhandelt zelf met de producenten. Wat Douwe Egberts betreft doen ze dit dus heel goed, en beter dan Albert Heijn.
AH kan het zich niet veroorloven geen DE Roodmerk in het assortiment te hebben. Hierbij dicteert DE dus de inkoopprijs.
Groszek hoeft geen DE koffie te verkopen: “graag of niet”. Hierdoor kan Groszek een lagere inkoopprijs afdwingen.
SimonV
4 jaar geleden
Pieterke
4 jaar geleden
Dank je wel voor het antwoord.