Is gas duurder of goedkoper dan elektriciteit als ik een liter water aan de kook breng?

Specifiek is de vraag: als ik een ketel met een liter water aan de kook breng op een gasfornuis/gaspit of een elektrische kookplaat (inductie), wat zijn dan de kosten? Is inductie goedkoper of is gas goedkoper. Het gaat mij gewoon even netto onder de streep wat goedkoper is om een liter water aan de kook te brengen.

15.4K

Antwoorden (1)

Elektrisch koken is duurder dan op gas koken.
Een kubieke meter aardgas heeft een nuttige energetische inhoud van 8 kWh (bij een omzettingsrendement van gas naar warmte van 80%, in geval van een goede verbeterd rendement CV-ketel). Een kubieke meter aardgas kost gemiddeld genomen € 0,65.
Een kilowattuur elektriciteit heeft een nuttige energetische inhoud van 1 kWh (bij een omzettingsrendement van elektriciteit naar warmte van nagenoeg 100%). Een kilowattuur elektriciteit kost gemiddeld genomen € 0,25.
Dus kost 8 kilowattuur elektriciteit (dit is het equivalent van 1 m3 aardgas):
8 x € 0,25 = € 2,-. Je ziet dus dat aardgas theoretisch driemaal goedkoper is dan elektriciteit, bij dezelfde energetische inhoud (€ 2,- / € 0,65 = 3,1).
In een vergelijkingsproef tussen het opwarmen van 1 liter water met een elektrische waterkoker en op een gaskookplaat kwam het volgende uit:
De elektrische waterkoker had 4 minuten nodig om 1 liter water aan de kook te krijgen en gebruikte 0,16 kWh (+/- €0,04).
Op gas kostte het 6 minuten om 1 liter water aan de kook te krijgen. Dat kostte 0,03 m3 aardgas (+/- €0,02. In dit voorbeeld is elektra 'slechts' 2x duurder dan gas omdat een elektrische waterkoker veel minder warmte verliest dan bij een gasgestookte fluitketel. Maar nog steeds is gas beduidend goedkoper.