Kan je kruiden in zakje gebruiken na maanden / jaren?

Ik ben kruiden vergeten te halen maar ik had die nog in huis, maar diie zijn best wel oud. De houdbaar datum staat 2021 (maar hij is wel open geweest). Ik had hem in een kruid kastje bewaard maar is dit nog goed (albert heijn gehackt kruiden)?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
6.6K

Antwoorden (2)

Zolang de droge kruiden steeds goed droog zijn bewaard kan je ze nog heel lang gebruiken. De t.h.t. datum is wettelijk verplicht, maar juist voor droge producten niet zo heel belangrijk.
Toegevoegd op 06 december 2019 15:11: bron
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
De smaak kan iets achteruitgaan, maar je kunt kruiden nog tientallen jaren bewaren.
Mira Nooij, eigenaresse van een kruidenierswinkel:
“Ik ken geen enkel kruid dat over de datum kan raken. Wij zetten nooit een houdbaarheidsdatum op onze producten.” Maar waarom staat er dan soms toch een houdbaarheidsdatum op het potje? “Geen idee, ik weet wel dat leveranciers die datum vaak ook weer veranderen omdat het pure onzin is.”
Veranderen kruiden met de tijd dan niet van smaak? Mira: “Wel wanneer je de kruiden lang bewaart in een rekje waar de zon op schijnt. De smaak en geur zullen dan afnemen en ook de kleur zal veranderen. Dit is ook het geval wanneer er vocht bij je kruiden komt, maar schadelijk is het niet.”
Tip van Mira: bewaar je kruiden op een droge en donkere plek. “Dan gaat het een leven lang mee. Sterker nog, kruidnagel bijvoorbeeld wordt er alleen maar lekkerder van.”
Toegevoegd op 06 december 2019 15:16: bron
SimonV