Wat is het verschil tussen taart en vlaai?

En hoeveel mag een vlaai afwijken van de standaard voor het een taart wordt?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
12.8K
LeonardN
4 jaar geleden
In het Nederlands heb je een in mijn ogen vreemde situatie waarin we wel een distinctie in naam maken tussen appeltaart en appelvlaai (terwijl deze vrij overeenkomend zijn), maar een taart gebaseerd op taartdeeg niet onderscheiden in benaming van een "taart" gemaakt met cake. In het Engels is dat onderscheid er wel. Daar noemen ze het of een "pie" of een "cake". Zowel een appeltaart als een appelvlaai zouden daar dus onder "pie" vallen. Terwijl cake en een constructie met laagjes cake en laagjes room onder "cake" vallen. Als je dan ook de zin pakt:
"Het deeg van een vlaai is vaak luchtiger dan een taart."
Is deze veel makkelijker te begrijpen als je zegt: Het deeg van een appelvlaai is vaak luchtiger dan een appeltaart ("pie"), maar dus niet luchtiger dan dat van een laagjestaart ("cake").
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dank voor de uitgebreide antwoorden en reacties. Ik bedoelde inderdaad meer technisch, zoals in de antwoorden van LeonardN en Simonsdochter. Ik ben er nog steeds niet helemaal achter wat het complete antwoord is :)
Als ik bijvoorbeeld naar de vlaaien van multivlaai kijk (wellicht een slecht voorbeeld :P) dan zie ik veel 'vlaaien' die buiten de definities vallen qua deeg, opbouw en bakwijze. Zijn deze dan onterecht als vlaai gelabeld of is er toch een gemene deler waardoor ze wel het label 'vlaai' verdienen?
LeonardN
4 jaar geleden
Multivlaai maakt er inderdaad een potje van.
Ze gooien alles onder vlaai.
In mijn optiek is een vlaai: Iets wat op een appeltaart lijkt, maar dan laag (<5cm) en met een gistdeegbodem. Wel nu kijken we nogmaals naar het rommeltje hier:
https://www.multivlaai.nl/vlaaien
-Kies bij "BODEM" de optie "gistdeeg"
Dan zie je wat in mijn ogen een vlaai is, namelijk:
https://www.multivlaai.nl/vlaaien?pie_crust=23
Er blijft echter wel een dikke fout in zitten.
https://www.multivlaai.nl/slagroomtaart Ik kan me niet anders voorstellen dan dat een technische indelingsfout is. Dus dat de database niet correct is ingevuld.
Niemand, zal dat een vlaai noemen. Het is een cake-gebaseerde slagroomtaart.

Antwoorden (3)

Wat is een taart?

Een taart is een soort gebak, heeft vaak een ronde vorm, is plat van boven, de buitenkant is vaak voorzien van versiersels. Dat kunnen eetbare bloemet31jes zijn maar ook chocolade snippers of notenstrooisel. Taarten zijn er in allerlei soorten en maten. Bekende smaken zijn de de appeltaart, kwarktaart, mon chou taart, mokkataart en slagroomtaart en zo kunnen we nog even doorgaan.

Wat is een vlaai?

Vlaai is een soort gebak die van oorsprong vooral in België en Limburg verkrijgbaar is. Vlaai heeft een bodem van deeg (vaak met een diameter tussen de 27 en 30 centimeter) met opstaande randen. De vlaai wordt vaak gevuld met fruit. Appel, kersen, aardbeien maar ook rijst of frikandellen. Van oorsprong zit er geen slagroom op een vlaai maar dat is tegenwoordig vaak wel het geval.

Wat is het verschil?
Een taart is er dus in veel verschillende soorten en maten. Een vlaai heeft vaak dezelfde vorm en zelfde afmeting. Ook zit er een verschil in het soort deeg. Het deeg van een vlaai is vaak luchtiger dan een taart.

Afwijking

Een vriend van mij (en echte Limburger) houdt aan dat een vlaai (zonder de slagroom) maximaal 5 cm hoog is. Dan volgt een grijs gebied. En vanaf hoger dan 7 cm is het per definitie taart.
amc
4 jaar geleden
+
Een goed uitgebreid antwoord. Als toevoeging wil ik nog even aangeven dat een vlaai altijd rond is van vorm....een taart kan allerlei vormen hebben , vierkant, hartvorm, kerstboom, ster en noem maar op.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Vlaai is niet altijd rond.
Je hebt ook vierkante plaatvlaai.
Het is echt de bereiding die het verschil maakt.
LeonardN
4 jaar geleden
+
Aangezien Nederlanders bijna alles taart noemen is het onhandig omdat verschil te duiden.
Pas als je naar het onderscheid kijkt wat bijvoorbeeld Engels maken wordt het makkelijker het verschil te duiden. Een vlaai is in ieder geval niet het type taart waar Engelsen naar zouden refereren als "cake" https://en.wikipedia.org/wiki/Cake (wat zich vertaalt naar taart).
Vlaai is dus heel erg verschillend van een op cakelaagjes gebaseerde taart.
Maar een appeltaart is ook erg verschillend van een op cakelaagjes gebaseerde taart.
Een vlaai is namelijk net zoals een appeltaart eerder van het type "pie", https://en.wikipedia.org/wiki/Pie (wat zich OOK vertaalt naar taart) . Toch is er ook weer een verschil in appeltaart en appelvlaai.
Dat verschil zit hem enerzijds in het gebruikte beslag wat luchtiger is dan appeltaartbeslag, en dat komt door de gist waardoor het ook wel brooddeeg wordt genoemd, en anderzijds door uiterlijke kenmerken zoals de lagere hoogte van vlaaien.
Een echte vlaai (in Limburg vaak vla genoemd), is gebak dat in 1 keer in het totaal wordt gebakken.
De bodem is vrij dun en stevig (niet luchtig) en wordt gevuld met bijvoorbeeld fruit, rijstevla en in het totaal zo gebakken. (Alles gaat de oven in).
Uit de oven komt dus het eindresultaat. Je bent klaar.
De vorm doet er niet toe! Je kunt ook plaatvlaai bakken. Dan is het een grote vierkante vorm. Bij de bakker krijg je inderdaad overwegend de ronde vlaai.
De ronde vlaai wordt gebakken met een raster (ruitjes van deeg) of kruimels van deeg of open (geen deeg erop).

Je kunt gerust een vlaai kopen en laten opspuiten met slagroom, dan is en blijft het een vlaai.
Dit wordt veel gedaan met rijste-, abrikozen- en kersenvlaai.
De slagroom kan ook in de chocoladevariant gebruikt worden (vaak bij kersenvlaai).
Op de slagroom komt dan ook nog wel eens een topping van bijvoorbeeld witte of bruine chocoladevlokken, schuimpjes etc.
Maar het is en blijft een vlaai, maar dan opgespoten.

Taart is ook een vorm van gebak.
Normaal wordt eerst het biscuit (deeg) gebakken.
Daarna wordt deze afgewerkt door te vullen met fruit, slagroom, botercreme etc.
De buitenkant wordt ook verder versierd met bijvoorbeeld botercreme, toeven slagroom, marsepein, fondant etc.

Kortom,
Een vlaai wordt gemaakt en in totaal afgebakken, zodat deze klaar uit de oven komt.
Taart wordt gemaakt door eerst de bodem/biscuit te bakken. Na het bakken (en afkoelen) wordt de taart echt gevormd.

Trouwens, als je in Duitsland echte vlaai wilt eten, vraag dan om Fla.
Vraag je om Kuchen of Torte krijg je nooit de keuze aan vlaai te horen.
En de vlaai heeft zijn hoogte te danken aan de vorm, natuurlijk.
Een vlaaivorm is een lage bakvorm.
Toegevoegd op 06 december 2019 23:07: tekst
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
LeonardN
4 jaar geleden
Je neemt een type taart (de cakelaagjestaart) welke het verst afstaat van een vlaai en vergelijkt dan die twee.
Als je een appeltaart neemt en die tegenover een (appel)vlaai zet vallen alle verschillen die jij noemt in jouw antwoord weg.
Je antwoord is dus op zich niet onjuist maar in mijn ogen iig irrelevant.
Je neemt als het ware de makkelijke weg door de minst gelijkende gevallen met elkaar te vergelijken.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Een vlaai luistert heel nauw.
In Limburg krijg je inderdaad ook heel veel appelvlaai, zelfs in heel veel soorten. De makkelijke weg neem ik absoluut niet, dat zeg jij.
Iedereen weet wel wat gebak is en taart, maar niet een echte vlaai.
Als rasechte Limburger geef ik dus vooral een uitgebreid antwoord op wat nu eigenlijk een echte vlaai is.
Antwoord op zijn kortst: Een vlaai heeft gist in het deeg.

===Deel 1===
"Cake" vs. "Pie" (taart vs. taart)

Het verschil tussen een taart en vlaai kan heel groot zijn en makkelijk uit te leggen, of vrij klein en wat lastiger te duiden, dat komt omdat men in Nederland veel vormen van gebak een taart noemt.
Het onderscheid wat Engelstaligen maken tussen twee taartsoorten maakt het in mijn optiek wat duidelijker.

"Cake" = Een taart gebaseerd op cakelaagjes en room of chocolade en vaak weer omhuld met glazuur en andere versiersels. Denk aan:
-chocoladetaart
-bruidstaart
-laagjestaart

"Pie" = Een taart gebaseerd op een deeglaag gevuld met vaak fruit welke in een keer gebakken wordt in de oven. Denk aan:
-appeltaart
-perentaart
-vlaai

Een vlaai is, of is dus vrijwel gelijk aan, een "pie" en lijkt dus veel op een appeltaart of perentaart, terwijl het verschil met "taarten gebaseerd op cake" groot is en nu hopelijk evident is.

Belangrijker dus dan een vlaai van een "cake"-achtige taart te kunnen onderscheiden is een vlaai van zijn "pie"-achtige broertje te kunnen scheiden.
Want hoewel zo op elkaar lijken, zijn een appeltaart en een appelvlaai zeker niet hetzelfde.

===Deel 2===
"Appeltaart vs. appelvlaai"

Het verschil tussen die twee zit hem voornamelijk in het deeg.
Het deeg van een vlaai bevat namelijk gist en wordt wel gistdeeg genoemd, het heeft daarom ook wel wat weg van brooddeeg.
Aangezien het gist in melk wordt opgelost zie je dat (bijna) altijd als ingrediënt voor vlaaideeg en minder snel voor "regulier" taartdeeg.
Het deeg van een appeltaart heeft dit gist niet en is vaak daarom wat kruimiger en niet zo luchtig.
Anderzijds is een (appel)vlaai in de regel een stuk lager dan een (appel)taart.

Op het moment dat je dus een appelvlaai probeert te bakken en je het gist vergeet en daarna ook nog eens een 8 cm hoog baksel creëert, kun je er donder op zeggen dat een Limburger het niet als vlaai zal accepteren. Het wordt dan gezien als een "gewone" appeltaart.
(En als je een cakelaagjes-gebaseerde taart creëert zal iedereen in Nederland snappen, dat je doel nooit was om een vlaai te bakken)
==Vetpercentage deeg==
Limburgse bakkers proberen vlaai als streekproduct te registreren, met nog specifiekere regels:
&quot;Volgens hem moet aan het deeg van een echte Limburgse vlaai bijvoorbeeld minimaal 35 procent vetstof zijn toegevoegd.&quot;
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Min,
Om te beginnen is de vlaai overgekomen uit Duitsland. (Fladen)
Daar ontdekte ze het rijzen van deeg zonder gist.
De meeste Limburgse vlaaien worden idd gebakken met gist, maar is geen must. Een voorbeeld is de linzenbodem. Het kan dus net als bij appeltaart zelfrijzend bakmeel zijn.
Een vlaai bevat dus niet per definitie gist. Ik begrijp de vergelijking tussen cake en pie niet. Hiermee probeer je jouw antwoord te versterken. Temeer de vlaai uit Duitsland is overgewaaid, begrijp ik de Engelse voorbeelden nog minder. Je trekt dan ook nog de conclusie dat vlaai op pie lijkt. Deze conclusie zal een Limburgse bakker niet in zijn mond nemen. Verder blijf je hameren op het gistdeeg (veel gebruikt, maar geen must). Ook zonder gist wordt heerlijke vlaai gebakken.
En mocht de appelvlaai te hoog worden, noemt de Limburger het een taart, zeg jij. Nee hoor, dan noemt de Limburger het een te hoog gerezen appelvlaai.
Maar dat gebeurt niet, omdat de vorm laag is.
LeonardN
4 jaar geleden
Ik zeg niet dat het niet uit Duitsland is over komen waaien. Ook probeer ik niet een link te leggen tussen Engels gebak en vlaaien. Ik probeer het verschil te duiden tussen wat Engelsen "cake" noemen, en wat ze "pie" noemen. Op het moment dat dat verschil duidelijk is, en we inzien dat vlaai zelden verward zal worden met een cake en makkelijker verward kan worden met een pie, hoeven we enkel nog dat wat op een pie lijkt te onderscheiden (iets wat jouw antwoord niet eens poogt). Een Engelsman zal een appeltaart en een vlaai onder pie willlen scharen en nimmer onder cake. "Een voorbeeld is de linzenbodem."
Okee dat is dan een mooi tegenvoorbeeld, wat ik gewoon accepteer. "Maar dat gebeurt niet, omdat de vorm laag is."
Iemand in Holland die juist nooit vlaaien bakt en niet zo'n lage vorm heeft, of de verkeerde pakt zal juist die fout kunnen maken.
Je moet niet enkel denken vanuit een Limburger die precies weet wat ie doet. Maar uit de onkunde van iemand die het juist niet weet.