In sommige supermarkten is ook lactosevrije melk te koop.
bamibal
4 jaar geleden
Sojamelk, amandelmelk, havermelk, rijstmelk, kokosmelk, allerhande soorten notenmelk zoals hazelnoot-, cashewnoot- of walnootmelk. De laatste paar varianten zal je vooral in een natuurvoedingswinkel moeten zoeken, de eerste vind je tegenwoordig in bijna elke supermarkt. En er is ook nog lactosevrije melk, tegenwoordig ook te vinden in elke supermarkt.

Alternatieven zijn er dus genoeg. Maar over smaak valt niet te twisten: als je wilt weten wat jouw gast lekker vindt, kun je dat het beste vragen.

Als je kookt voor een grotere groep en er zijn mensen bij die totaal geen plantaardige zuivel gewend zijn, kun je misschien het beste kiezen voor lactosevrije (koe)melk. De smaak bijvoorbeeld van sojamelk is vrij specifiek en mensen die dit niet gewend zijn, vinden het niet altijd lekker. Een ander goed alternatief zou amandelmelk kunnen zijn, omdat dit een smaak is die vaker gecombineerd wordt met griesmeel.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Er zijn veel plantaardige vervangers voor koemelk. Voor een toetje kan je het beste amandelmelk nemen, omdat dit ook enigszins zoet is. De smaak van kokosrijstmelk gaat ook prima met griesmeel samen. Sojamelk kan ook, maar persoonlijk vindt ik dit lekkerder bij een hartig gerecht.

Het is wel zo dat de bindingskracht van een melkvervanger als bovenstaande iets minder is.
Ik denk dat dit te maken heeft met het feit dat in melk meer eiwitten zitten en iets vetter is. Het kan ook met de Ph waarde te maken hebben die in melk iets lager ligt. Ik weet het dus niet precies, maar het is gewoon een feit dat hij minder bindt en als je bijv. griesmeelpudding ervan wilt maken is dit wel van belang.

Gebruik je dus een plantaardige vervanger voor koemelk, dan zal je meer griesmeel moeten bij roeren als je het als pudding wilt kunnen storten. Gebruik je amandelmelk, dan is het lekker om er verbrokkelde bitterkoekjes door te roeren. De koekjes slurpen ook nog wat melk op en zo wordt de pudding toch wat steviger.
Voor 1 liter amandelmelk moet je dan uitgaan van 250 gr. bitterkoekjes en ca. 70 gr. suiker.
In de meeste supermarkten vind je lactose-en glutenvrije bitterkoekjes, let er dus wel op!
Er kunnen echter sporen van lactose inzitten en als jouw gast daar erg gevoelig voor is, kan je ze simpel zelf maken zonder enige lactose of gluten.

Roer 150 gr. amandelmeel en 70.gr, palmsuiker (als je perse ook glutenvrij wilt) door elkaar en klop 4 eiwitten zo'n 20 sec. op met de mixer. Doe de eiwitten bij het meelmengsel en mix alles enkele minuten goed door elkaar. Voeg er nog wat amandelextract of Amaretto aan toe en mix nog even. Maak met 2 lepeltjes kleine hoopjes op een met bakpapier bekleed bakblik en bak ze in ong. 1 kwartiertje in een voorverwarmde oven van 175 graden C.
amc
4 jaar geleden
bamibal
4 jaar geleden
Waarom moet je palmsuiker nemen als je glutenvrij wilt?
amc
4 jaar geleden
In suiker zitten inderdaad geen gluten, maar vaak heeft iemand met een lactose intolerantie toch een gevoeligere- of kwetsbare spijsvertering/stofwisseling. Het is dan van belang om zo weinig mogelijk bewerkte voedingsmiddelen te eten, waartoe óók gewone kristalsuiker behoort. Palmsuiker is dan beter omdat het de bloedsuikerspiegel heel geleidelijk laat stijgen en beter in balans houdt. Het is een ongeraffineerde suiker die daardoor ook nog meer voedingsstoffen bevat dan gewone bewerkte suiker.