Waarom kan vis (bijvoorbeeld zalm) zo zwaar op de maag vallen ondanks dat je geen grote portie neemt?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
14.9K

Antwoorden (2)

Het is niet zo dat alle vis licht verteerbaar is. Zalm is bijvoorbeeld een vette vis, die ook bij een kleine portie al zwaar op de maag kan vallen. Vooral als je al snel last hebt van je maag of bijvoorbeeld nog herstelt omdat je een tijd ziek bent geweest. Dan kun je beter bijvoorbeeld een zachte witvis eten.
Overzicht per 100 gram vis:

Magere vis (0-2 gr vet)
Coquilles
Inktvis
Kabeljauw
Koolvis
Tong
Wijting
Zeeduivel
Mosselen
Oesters
Schelvis
Tilapia

Medium (2-10 gr vet)
Schol
Poon
Garnalen
Tarbot
Tonijn
Zeewolf
Heilbot
Mul
Zeebaars
Zwaardvis
Pangasius
Forel
Roodbaars
Ansjovis
Sardientjes

Vette vis (meer dan 10 gr vet)
Haring
Makreel
Paling
Sprot
Zalm (15,7 gram volgens Voedingscentrum)
Dit betreft gekweekte zalm. Wilde zalm is nauwelijks nog te verkrijgen (maar kun je wel bijna mager noemen: ca. 3 gram vet).
Ter vergelijking: een ‘vette’ pizza margarita bevat gemiddeld 6,4 gram vet per 100 gram. Gekweekte zalm is dus twee keer vetter.
SimonV
4 jaar geleden
amc
4 jaar geleden
Zalm is in principe óók een witte vis maar omdat deze veel garnalen eet, wordt de kleurstof die zij bevatten ( afkomstig weer van hun voedsel) opgeslagen in het vetweefsel van de zalm en kleurt deze roze of zelfs rood na langere tijd. Deze kleurstof raken ze namelijk niet kwijt.
https://www.fatsecret.nl/calorie%C3%ABn-voedingswaarde/algemeen/kabeljauw
https://www.fatsecret.nl/calorie%C3%ABn-voedingswaarde/algemeen/zalm Toch intereressant om ze eens te vergeijken ;-)
amc
4 jaar geleden
Ik reageerde zonet op het korte stuk dat je als antwoord geplaatst had en jouw aanvulling
( overzicht) stond er nog niet nadat ik mijn antwoord geplaatst had. Mijn reactie was dus daarom gericht op jouw oorpronkelijke korte antwoord.
SimonV
4 jaar geleden
Begrijp ik.
Toch kun je niet stellen dat de zalm die we in Nederland eten niet heel vet is. Deze is voor minstens 95% gekweekt. Gekweekte zalm bevat dubbel zo veel vet als een pizza. Afhankelijk van het merk varieert het vetgehalte van gekweekte zalm tussen de 9,9 gram en 14 gram. Dit in tegenstelling tot vissen die in het wild leven, waarbij het percentage schommelt tussen 2,7 en 3,3 gram vet per ons (waar Fatsecret.nl vanuit gaat).
https://www.nu.nl/gezondheid/3878241/gekweekte-zalm-vetter-dan-pizza.html
amc
4 jaar geleden
Inerdaad, hierin heb je gelijk. Ik had er ook eigenlijk bij moeten schrijven dat je, indien je een 'magere' kweekzalm wilt hebben, de biologisch gekweekte zalm met het groene keurmerkje moet hebben. Dit is een groen vlakje met witte sterretjes in een ovale vorm, waar een wit dwarsstreepje door loopt. Deze is gekweekt met meer ruimte en géén preventieve antibiotica ziijn toegestaan. Het voer is ook aangepast en daarom zijn deze zalmen toch iets minder vet dan gewone kweekzalm. Zalm met het MSC keurmerk is wilde zalm en uiteraard het magerste.
De meeste vis kan lekker en gemakkelijk op licht verteerbare manier bereid worden. Dit kan door de vis te pocheren, te stomen, licht te bakken in weinig vetstof of in papier ( en papilotte) te wikkelen tijdens het garen.

Er zijn magere vissoorten zoals kabeljauw, baars, tong , snoek. tonijn, scharretjes en nog wat witte vissoorten, die zijn het lichst verteerbaaar mits goed toebereid zonder al teveel vet.
Er zijn ook zwaar verteerbare vissoorten die echt vet zijn en dit zijn bijv. haring, paling, forel, sardientjes en sprotjes maar ook vis in deeg of gefrituurde vis( kibbeling of kroketten) is zwaar verteerbaar.

Zalm is matig vet en dus een lichter verteerbare vissoort, net als brasem, karper, heilbot of de visconserven diie op water zijn ingeblikt.
Is zalm echter in veel boter of vet gebakken of in bladerdeeg verpakt als ovengerecht, dan is zalm echter ook zwaar verteerbaar geworden.
Op advies van SimonV nog even een toevoeging;
Wilde zalm ( die met het MSC keurmerk) is matig vet...kweekzalm is vetter ..waarbij de biologische kweekzalm ( met het groene keurmerk) nog net iets minder vet is dan die met het gewone ASC keurmerk.
Toegevoegd op 13 september 2019 09:47: tekst
amc
4 jaar geleden
SimonV
4 jaar geleden
Misschien kun je nog corrigeren dat zalm niet ‘matig vet’ is?
amc
4 jaar geleden
Inderdaad...bedankt voor de tip!