Wordt een fles supermarktwijn meer waard naarmate je hem langer ongeopend laat?

De duurste wijnen zijn meestal de oudste wijnen, dus...

4 jaar geleden
in: Dranken
4K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
"De duurste wijnen zijn meestal de oudste wijnen, dus..."
Niet helemaal waar... de duurste wijnen komen uit goeie wijnjaren, je kunt een Lafite hebben uit 1959 of 1996 die vele malen duurder is dan een Lafite uit 1950 of 1945, of nog eerder... waarom? 1959 en 1996 waren voor Chateau Lafite een topjaren, en dat heeft zich uitgedrukt in een zeer verfijnd wijntje die nog nooit beter scoorden bij de top someliers.

Antwoorden (2)

Wijnen worden geselecteerd op grond van kwaliteit van druiven, goede of slechte druivenjaren, soort druiven en allerlei specifieke eigenschappen die de wijngaarden kennen. De wijnboeren weten welke wijnen ze op fust moeten laten liggen en ook welke wijnen geschikt zijn om op fles lang te laten liggen.

De goedkopere supermarktwijnen zijn vaak jong (vooral voor het begrip van zéér goede wijnen), liggen niet lang op het vat en worden speciaal gebotteld voor de snelle verkoop. Je kunt er dus van op aan, dat de gewone supermarktwijnen niet echt veel beter worden als je ze enkele jaren laat liggen.

Wijnhuizen geven vaak aan, dat bepaalde wijnen die ze verkopen OP DRONK zijn of eventueel beter worden als ze nog een tijdje in de kelder liggen. Een supermarkt houdt zich daar niet mee bezig.
De Grand Cru wijnen worden gezien als de beste wijnen, maar die zijn dan ook niet te koop voor supermarktprijzen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Nee.
Als je het over ...supermarktwijn... hebt gaat het meestal over goedkope wijn. Goedkope wijn is zo goedkoop omdat het vaak gebotteld wordt door een bedrijf dat bij verschillende wijnboeren kleine of restanten van oogsten opkoopt en die mengt.
Een goedkope wijn kan nooit een dure wijn worden, laat staan meer waarde krijgen.
Een goedkope wijn kan niet ouder worden en nog drinkbaar zijn. Deze is bedoeld om gelijk gedronken te worden.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
+ Of de prijzen van azijn moeten enorm gaan stijgen. Dan wordt de wijn uit de supermarkt toch veel geld waard. Want als je deze flessen laat liggen, wordt het net azijn. In ieder geval, goed zuur. Dus drink maar liever snel op ;-)