Ik wil in combi magnetron pasteuriseren in glazen potjes met een metalen deksel, kan dit?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.3K
dudemeister
4 jaar geleden
Waarom zouden de metalen deksels er niet bij kunnen in de oven, ze zullen echt niet smelten hoor. Afsluitringen zou ik idd niet in de oven doen. Maar koken in een pan water geeft betere sterilisatie dan de methode in de oven.

Antwoorden (2)

Ja, op de oven-stand.
jc54
4 jaar geleden
Inekez1
4 jaar geleden
+
Inderdaad gewoon de ovenstand gebruiken, dus niet de snelle combi-stand waarbij ook de magnetronfunctie wordt ingeschakeld.
De glazen potten wel, de deksel (en afsluitring niet!)

Indien je een heteluchtoven hebt:
Verwarm de oven voor op 180 graden. Zet de potten 20 minuten in de oven. Doe de oven uit en laat de potten nog 20 tot 30 minuten staan in de afkoelende oven.
(Een gewone oven is precies hetzelfde, alleen moet de oven dan op 200 graden).

De deksels en eventuele rubberen ringen moeten helaas op de traditionele manier: kokend water.

https://kvankoken.com/2017/11/08/steriliseren/
Toegevoegd op 25 juli 2019 17:13: bron
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Inekez1
4 jaar geleden
-
Hiermee steriliseer je alleen de potjes en deksels. Dat is niet de vraag. Vraagsteller wil pasteuriseren IN glazen potjes, dus met inhoud en al. Los daarvan, een combi-magnetron kun je zo instellen dat alleen de oven wordt gebruikt en niet de magnetron stand. Dan kunnen metalen dekseltjes er gewoon in, net als metalen taartblikken enzo.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Inekez1, hoe jij de vraag interpreteert, hoeft niet de waarheid te zijn! Ik schrijf in mijn antwoord duidelijk: de heteluchtoven (meestal bij combi).
Ik praat niet over de magnetronfunctie!
Deze deksels kunnen er niet in!