Dit zijn tinnen lepels, maar wat betekent de opdruk H R?

Picture for question
4 jaar geleden
5.6K
SimonV
4 jaar geleden
Zou van tinnegieter Hendrik Reisiger kunnen zijn (omdat de initialen hiermee overeenkomen).
https://www.nederlandsetinvereniging.nl/userfiles/File/2000/2027_CAA.pdf
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Hendrik Reisiger heeft inderdaad als merk HR en een bloem.
Ik weet niet of er ook een bloem te zien is in het merk.
SimonV
4 jaar geleden
Ik zie inderdaad geen bloem. Vandaar dat ik twijfel. In elke lepel een bloem graveren lijkt me anderzijds wel veel werk.

Antwoorden (1)

De afbeelding die tussen de letters staat vertoont genoeg overeenkomst met deze: https://assets.catawiki.nl/assets/2018/2/23/2/c/3/2c3cd413-2332-4476-bc74-f6ce53aba25c.jpg om zeker te weten wie de maker was: Bovenin het merkje staan de letters HK van Hendrik Kamphof (1833-1923). Het is niet te zien of die letters ook op deze lepels hebben gestaan; misschien weggesleten door het gebruik ervan?.

De tinnegieterij van Hendrik Kamphof bevond zich in Zwolle. Zijn zoon Jacobus Arnoldus nam het bedrijf tussen 1909 en 1939 over maar bleef de merken van zijn vader gebruiken. De lepels dateren derhalve van ergens tussen 1864 en 1939.

HR zijn hoogstwaarschijnlijk de eigenaarsinitialen.
Amadea
4 jaar geleden
SimonV
4 jaar geleden
Waarom niet Hans Klein? Die gebruikte dezelfde gekroonde roos.
https://www.tinvereniging.nl/userfiles/File/001-100/0031/031_Tinkoerier-2005-jrg-13-nr-2.pdf Of een knecht van Hendrik Kamphof?
HK= Hendrik Kamphof
HT= H. Tollenaar (knecht Kamphof)
Amadea
4 jaar geleden
Hans Klein in Rotterdam kwam door de crisis van de jaren 30 van de twintigste eeuw in de tinnegieterij terecht. Veel later dus. En hij maakte met name serviezen en kannen. Daarbij voldeed aan de wens van de kopers om het oud te laten lijken. Lepels van hem krijg ik met googelen niet gevonden.