Hoe kun je voorkomen dat een pasta salade niet te droog wordt zonder dat je een sausje toevoegd?

Ik wil pasta salade maken zonder een echte natte dressing of saus zeg maar. Hoe zorg ik dat de pasta niet droog wordt en smeuïg blijft zonder er echt een dikke laag saus over te doen?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
7.9K

Antwoorden (3)

Olijfolie over de pasta direct na het koken zorgt ervoor dat de pasta smeuïg blijft.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Bedankt! Andere olie is ook goed? Ik heb en lust geen olijfolie.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Bedankt maar het heeft NIET gewerkt. Tis een bonk pasta helaas... Iemand anders tips?
Rieneke1
5 jaar geleden
Beetje kookvocht apart houden en zo nodig toevoegen.
Je hoeft niet te voorkomen dat het niet te droog wordt, want dat gebeurt vanzelf al. Je kunt beter voorkomen dat het (wél) te droog wordt.

De oplossing is door ingrediënten te gebruiken die van zichzelf al vocht bevatten: komkommer, tomaat, blokjes feta uit een potje (in koolzaadolie met kruiden), et cetera.

De truc is vervolgens dat je de pasta beetgaar kookt, afgiet, meteen daarna afspoelt met koud water, in een schaal doet en dan de bestanddelen eraan toevoegt.
Amadea
5 jaar geleden
Je voorkomt dat pasta gaat plakken door hem in ruim kokend water met een flinke scheut zout beetgaar te maken én vooral in het begin regelmatig door te roeren. Zeker als je lange pasta als tagliatelle of spaghetti gebruikt, moet je ervan uitgaan dat je per 100 gram pasta toch wel 1 liter water aan de kook brengt. Deze soorten kleven erg snel aan elkaar, vandaar meer water. Als het water kookt, doe je er ook flink wat zout bij... dit is echt nodig voor de smaak omdat je het water weer afgiet en het evtl. weer wegspoelt van de pasta. Roer in elk geval in het begin van het kookproces de pasta goed om, het zetmeel komt dan los en zal niet meer kunnen plakken. Het roeren van de pasta voorkomt ook dat hij gaat plakken. Het afspoelen van de pasta is dan ook niet nodig.... het geeft dus ook meer smaak.

Zorg ook dat je de pasta niet te lang laat koken. Hij moet nog beet hebben en niet te zacht zijn... dit maakt ook eerder papperig.
Bewaar ook iets van het kookvocht.... hiermee kan je een saus smaakvol aanvullen en de juiste sausdikte behouden of zelfs creëren doordat het zetmeel van de pasta nog n het kookwater zit.

Wil je een pastasalade met afgekoelde pasta maken, kan je hem direct na het koken in een vergiet afgieten en onder koud stromend water goed afspoelen en doorhusselen. De pasta wordt zo van het zetmeel ontdaan dat er nog op zit en voor het plakken zorgt.
Je kunt hem echter ook afgieten en dan in een glazen schaal doen waar je hem met een scheutje olie een tijdje continu door roert. Door de beweging kan hij niet aan elkaar plakken en koelt bovendien sneller af.
amc