Rijst kook je niet, toch?

Ik hoorde laatst van iemand dat je rijst niet kookt omdat het een vaste stof is en vaste stoffen kan je niet koken. Vloeistoffen wel kan je wel koken. Dus mijn vraag is dan wat doe wel dan met rijst?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Misschien kun je rijst garen. Ik hoor een kok wel eens zeggen dat hij de groente gaat garen.
Inekez1
5 jaar geleden
Rijst kan niet koken. Maar rijst kan wel gekookt worden. Het werkwoord 'koken' heeft hier een andere betekenis, namelijk 'bereiden / eetbaar maken'. Dat kan d.m.v. kokend water. 'De rijst kookt' is dus in feite niet correct. Bedoeld wordt 'Het water in de pan met rijst kookt.' 'Jan kookt rijst' is correct Nederlands.
In het zinnetje 'Jan kookt vanavond' snapt iedereen dat Jan niet zelf met borrelend bloed en een temperatuur rond het smeltpunt rondloopt, maar dat Jan eten aan het bereiden is.

Antwoorden (2)

Wat je hier vraag is louter een taalkwestie, je kunt vaste stoffen inderdaad niet laten koken.
Wat je dus doet is rijst gaar maken in kokend water. Of nog iets beter gezegd, rijst bestaat uit zetmeel in de vorm van granules. Een typische eigenschap van zetmeel is dat het wateroplosbaar wordt bij verwarming. De granules zwellen en barsten en de semi-kristallijne structuur gaat verloren. Een deel van de kleinere amylosemoleculen loogt uit. Dit proces wordt verstijfseling genoemd. Door dit verstijfselen wordt het verteerbaar in de maag.

De zin: Ik ga de rijst verstijfselen in kokend water is echter een beetje een mondvol en de meeste mensen realiseren zich niet dat ze dit doen, dus zeggen ze gewoon: ik kook de rijst.
5 jaar geleden
tinus1969
5 jaar geleden
Aanvulling: een simpeler manier om hetzelfde te zeggen is dat het woord 'koken' meerdere betekenissen heeft, waarvan één is 'verhitten in kokend water'.
Beste Marc, dit gaat op een taalkwestie, in principe kook j rijst niet, je kookt het water, en daar maak je de rijst in gaar. Hoewel veel mensen zeggen dat je rijst moet koken, klopt dit inderdaad eigenlijk niet, je met het dus garen in kokend water!