Waarom is grof volkoren brood duurder dan fijn volkoren brood?

Bij Jumbo bijvoorbeeld is dat zo.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
3K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Net zo raar als suikervrije drop die veel duurder is.
Je zou toch denken dat een ingrediént minder het niet duurder kàn maken? Zo ook een handeling minder in de bereiding , grof of fijn gemalen , ook niet duurder kan zijn?
Utrecht
5 jaar geleden
??
Als je suiker uit drop (of elk ander snoep) haalt, hou je niet veel over. Behalve zoetheid komt ook de bulk van suiker. Dus je moet suiker vervangen met bijv. sorbitol of maltitol.
Dus ingredient eruit = ingredient erin. En laat suiker nu net een van de goedkoopste grondstoffen zijn.

Antwoorden (2)

Dat is inderdaad vreemd.
In principe is het hetzelfde brood, alleen is de korrel (langer of korter) gemalen.
Als je het langer maalt, wordt het heel fijn.
Als je het korter maalt, zie je de korrel in het brood zitten.
Soms worden er wel nog zaden, noten, vruchten etc toegevoegd aan grof volkoren. Dan is het natuurlijk wel logisch als het brood duurder wordt.
Zojuist lees ik ook nog dat sommige bakkers het graan voor grof volkorenbrood wel 24 uur laten weken in water, dan is het proces veel bewerkelijker.
Toegevoegd op 06 december 2018 20:17: tekst
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Utrecht
5 jaar geleden
Toch niet zo vreemd: met alle hele korrels in het deeg is het lastiger om een mooi gerezen luchtig brood te maken (de korrels prikken de gasbellen kapot).
Dan moet je óf meer gluteneiwit toevoegen óf langer rijzen. Tijd = geld en extra eiwitten ook.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dit vind ik nou een antwoord waar ik iets mee kan! Super!
Waar wordt dan voor gekozen bij een bakkerij?
Gluteneiwit of langer rijzen?
Hoor het graag.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
De grootste groep Nederlanders eet volkorenbrood. Het percentage is gestegen. Staat duidelijk op nummer 1.
De verkoop van bruinbrood (tarwebrood), is enorm gedaald, is van de eerste plaats gestoten. Toch is een half bruin goedkoper dan een half (grof) volkoren.
Hoe kan dat dan?
Wat een discussie over brood, maar wel interessant, toch?
Daar is minder vraag naar.
En een kleine hoeveelheid bakken is duurder dan een paar honderd tegelijk.
Ook is de kans groter dat broden onverkocht blijven.
Dus om de gewenste winstmarge te halen is de prijs per brood iets hoger.
Wat mogelijk / waarschijnlijk ook een rol speelt: mensen die perse volkorenbrood willen eten zijn vaak wat bewuster bezig met hoe ze leven en wat ze eten. Daar kun je wat meer aan verdienen. Dat verschjnsel zie je ook bij een heleboel light-producten, uitloop-eieren, weidemelk etc.